keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Nyt on lehdissä herätty siihen, että mitä lapsille syötetään. Mä luulen, että sitä samaa sontaa syö kyllä osa(suurin) aikusistakin??
Jos itse syä terveellisesti niin haetko lisäaine laatikon vain lapsillesi tai kunnon lätyn? Sen ymmärrän että välillä, kun ei aika riitä on turvaudutaan johonkin valmiiseen.
TV:ssä pyörii mainos jossa jogurtti auttaa vatsaa tomimaan hyvin. Oletko kenties katsonut mitä se mahtaa sisältää? On kyllä ihme jos mahan toiminta sillä jogurttirahkalla paranee, sillä sisältö on kyllä pilattu monilla lisäaineilla. Miten voi olla niin vaikeaa, hankkia rahka rahakana, siihen marjoja ja tadaa se on valmis. Mitä vähemmän lisäaineita sen parempi.



Eilen tosin vedin itse jäätelöä, joka sisälsi tätä: (aikamoista kuraa, mutta voin vannoa, että maha toimi todella hyvin tämän jälkeen)

Rasvaton maito, sokeri, kerma, kaakaomassa, tärkkelyssiirappi, kaakavoi, maltodekstriini, kasvirasva, maitorasva, maitoproteiini, voi, rasvaton maitojauhe, emulgointiaineet (E471, soijalesitiini), sakeuttamisaineet (E401, E412, E440, E452), aromit (vanilja, vanilliini), suola. Saattaa sisältää hivenen pähkinää.


Harvemmin sitä tulee luettua sitä pakkaus selostetta, kuin kalorien osalta ja sitten se viskataan kärryyn.
Itsekään en ole sitä kauaa tehnyt, mutta olen tietoisesti karsinut sellaiset tuotteet, jossa on luontaisen kaltaista aromia, tärkkelystä ja sitten litania niitä sanoja joita en osaa edes lausua. Kun leivon esimerkiksi itse sämpyläni, en varmasti harmittele jos kapistani uupuu emulgointiaine, jauhoparanne tai muita E-koodeja.

Kuva Fazer, ruispuikula.

Fazerilla on tosin sivu, jossa on lueteltu kaikki lisäaineettomat tuotteet heidän leipävalikoimissa. Tästä

Valiolta saa myös lisäaineettomia jogurtteja, jotka ovat ilmeisesti suhteellisen uusia tuotteita?
TÄSTÄ

Kuva Valio.

Musta on tullut myös Myslin ystävä ja kaikista vaihtoehdoista valitseminen on kyllä sellaista tuoteselosteiden lukemista.
Paketissa lukee Sport mysli, ei todellakaan tarkoita sitä, että se olisi jotenkin terveellinen. 100 grammassa mysliä on helpostikin 25g sokeria. Löysin itselleni sellaisen mauttoman ja hajuttoman myslin ;) eihän  se tietenkään vedä vertoja sokerilliselle serkulleen, mutta maku nystyrät tottuvat hyvinkin lyhessä ajassa muutokseen. Tosin ei sokeri ole ollut kyllä suuri ongelma, mutta jos sitä syö niin sitä tekee enemmän mieli.

Tämä ei ole siis mikään mainostus postaus, kehoitan vaan tutkimaan vaikka netissä(koska tietoa on saatavissa) mitä erilaisia vaihtoehtoja on niille tuotteille jota päivittäin käyttää.


Hauskaa viikkoa.

Jerita



1 kommentti:

  1. Mä en ole koskaan ymmärtäny näitä mahantoimimisjukurtteja. Heti ku ne tuli myyntiin vuosia sitten, tsekkasin mitä ne sisältää.. Kaveri joka näitä mulle kehui ja maistatteli, hehkutti miten on vatsa hyvin toiminut eikä voisi enää elää ilman niitä. Miksiköhän ei voisi? Ehkä siksi, kun niissä oli sokeria ja muita "koukuttavia aineita" niin mielelläänhän sitä sellaista syö ja huijaa sillä itseään että terveellistä terveellistä.
    Lasten ruokailuista.. Mun lapset on melko nirsoja ja melkein joka ruokailussa käydään sellainen tahtojen taistelu, että kuka syö mitäkin ja minkä verran. Vielä on omatekoinen ruoka kelvannut, silloin tällöin höystettynä kaupan pinaattilätyillä tai -keitolla. Mättöruokalat eivät saa meistä asiakkaita, siellä tulee niin paha olo kaikesta. Edellisestä hese-ruokailusta taitaa olla 3-4 vuotta! Toiset vanhemmat kiikuttavat jälkikasvunsa palkinto-/ylläri-/synttäri-/laiskotus-/jamitänäitäsyitäikinä onkaan pikaruokaloihin. Karkkipäivä kerran viikossa ja sillonkin otetaan usein suklaalevy ja tehdään itse poppareita ihan oikeista maissinjyvistä. Poitsua nauratti kun paapatin mikropoppareiden ällöydestä!!!

    VastaaPoista