keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Mun ruokavalio ja elämäntapa on ainoa ja oikea???

Tiedätkö, kun joku alkaa vaahtoamaan jostain uudesta(tai vaahtoaa vanhasta samasta) asiasta, tulee melkein uskonnollinen herätys. Aivopestään kaikkia ympärillä olijoita. Oli se sitten fitness, fätness, kasvisruokavalio, pelkkää lihaa tai jokin muu juttu. Se mikä on sulle tärkeää, voi olla että jotain toista se ei kiinnosta paskan vertaa.
Se että sä et syö eläintä, ei tarkoita sitä, että kaikki muut jotka käyttävät lihatuotteita ovat murhaajia.
Jos joku ei käy aamulenkillä 7 kertaa viikossa ja siihen bodypumpit, salit, joogat ja muut harjoittelut päälle, ei tarkoita sitä että se joka ei käy ei voisi hyvin. Joku on ihan tyytyväinen siihen, että sai perseensä ylös sohvalta ja kävi koirien kanssa lenkillä.

Kaikista ei tule fitness-muijia, ei se oo kaikkien juttu. Tai että me alettais kaikki käymään kirkossa joka sunnuntai, koska sulle se antaa elämään kaiken sisällön.
Jos mä ostan sukset ja pyssyn, musta ei tuu kaisa mäkäräistä vaikka mä kuinka vetelen tota pururataa ympäri kesät talvet. Mä vihaan hiihtämistä ja mun ei tarvii kun ei oo pakko ja mä en osallistu hiihtokisoihin.
Sen sijaan, mun on tavallaan pakko käydä salilla. Jos mä en kävis mun olis aika turha haaveilla isommista lihaksista ja kisalavoista tulevaisuudessa. Mutta jos mä vihaisin salilla käymistä, mä en siellä kävisi... Yksinkertaista??

Jos mä haluan pudottaa painoa, mun on syötävä vähemmän kuin mä kulutan. Simppeliä sekin?? Jos mä haluan muokata kehoa sporttisemmaksi, mun on urheiltava. Lihakset tulee vain punttia nostamalla, kehonkoostumus muuttuu.  Mutta jos mä haluun vain kiinteytyä, enkä kasvaa kauhean isoksi, kävisin silti salilla. Kiinteytyminen mulle tarkoittaa, että siihen kroppaan tulee sitä lihasta. Jos haluaa vain laihtua, siihen riittää ruokavalio ja lenkkeily. Lopputulos on yleensä sellainen vähemmän kiinteä, mutta laihempi. Lihas valitettavasti painaa enempi ja puntariin tuijottajille saliharjoittelu ei taida sopia.
Lihaksikkaammalla on parempi aineenvaihdunta(saa syödä enempi), kuin vähemmän lihaksikkaammalla.
Kuinka moni on käynyt kehonkoostumuksen mittauksessa vuosien varrella? Oletteko huomanneet, että se lepoaineen vaihdunta muuttuu, kun lihasta tulee lisää? Miten sille luvulle siinä paperissa on käynyt jos lihasta katoaa ja rasvaa on tullut tilalle???





Entäs sitten sellainen ruokavalio jossa kielletään kaikki? Et saa syyvä sitä tai tätä. Esim. jos haluut syödä parsakaalin tilalla kukkakaalia niin se ei sitten sovi millään?? Onko kukaan koittanut laihduttaa niin että syö vain vähemmän kuin kuluttaa? entä jos sun tekee mieli vaikka riisipiirakkaa, sä vaan lasket sen sun makrojen mukaan mitä sulla päivässä tulee? tai hampurilainen? seuraukset voi olla sellaiset, että kun sä tunget naamariin 1000 kalorin hampparin niin jos sun kalorit on päivässä vaikka 1700 niin se loppu päivä on aikalailla kärvistelyä ja vaatii kyllä mieleltä vahvuutta.  Elämä on täynnä valintoja ja ruokaa on maailmassa ihan hitokseen erilaista laatua, joista jokainen voi valita mieluisensa?? Jos kaloreitaan ei tykkää kytätä se on mulle totaalisen Fine. Tuloksia ei vaan tule jos joitain "uhrauksia" ei sen eteen tekis.
Mä en syö mitään sellaista mitä mä en halua tai se hiipii samaa reittiä takaisin mitä mä oon sitä koittanut sisääni laittaa. Toki mun makuaisti on ilmeisen vammautunut nykyään, koska mä eräänä päivänä himoitsin seitiä :)  Jos mä oon täällä himassa vaikka leiponut jotain niin mä oon kiltisti laskenyt sen kalorit ja syönyt sitä. Bodarikin veti suklaariisikakkuja vaikka se onkin dietillä ja hyvin on läski palanut sillä.  Toki mä epäilen, että miehissä ja naisissa saattaa olla pikkasen eroa, jo lihasmassaltaan/aineenvaihdunnallisesti.


Tämän päivän treeneihin. Olin aika vedoton, mutta ajattelin mennä salille silti ja katsoa miltä se treeni tuntuu. Jos olo on vetelä vielä parin sarjan jälkeen, venyttelen vain.
Hyvin meni silti ja takareiden sai kyytiä. Aloittelin tietenkin kyykyllä ja se meni yllättävän hyvin, laittelin painoa sen verran, etten varmasti huijaa ja persaus saa kuritusta.(100kg)
Prässiä, reidenkoukistusta maaten ja vähän askelkyykkyä takajalka penkillä. Venyttelyt treenin jälkeen lyhyesti päälle.
Kävin vielä illalla hieman käppäilemässä tuossa lähimetsässä ja meinasin totaalisesti eksyä. Seurasin polkua ja polku loppui, oli totaalisesti hukassa. 30 minuutin suunniteltu kevyt käppäily meni sitten tunnin metsässä rämpimiseksi. Varsinainen partiolainen :)

Huomenna tää partiolainen pysyy kotona ja viettää lepoa. Ootko koskaan eksynyt lähimetsään?







2 kommenttia:

  1. Oon kerran mut sit löyty taskusta iPhone ja kerto mis mä oon :) -Janne-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D mua ei pelastanut edes puhelin, ei näyttänyt yhden yhtä tietä :) Löysin sitten kuitenkin pois sieltä, ihmisten takapihojen kautta.

      Poista