keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Treeni osu ja uppos tänään. Pari ohjetta leivontaan(taas)

Eilisiä pullisteluja, kun tänään ei jaksanut.


Tänään oli ns. viimeinen raskas treeni ja nyt perjantaista aletaan taas hinkkailemaan niitä super ja giant settejä. 
Takareisi jumppa suoritettu.
Yhdenjalan kyykkyä.
Sjmv
Prässiä yhdellä jalalla.
Koukistusta.
Venyttelyt ja loppu vitkutukset 10 min stairmasterilla.
Kyllä mä vetäsin jalat ihan loppuun tuolla kyykyllä ja suorinjaloin mavella, ettei juurikaan pystynyt enää muissa liikkeissä mitään enkkoja vetelemään. 90 kiloa yhdenjalan kyykyssä. Hitto mä olin raato sen jälkeen.
Fiilis on tällainen...

Yhdenjalan kyykky on varsinainen kuningas liike, sillä saa AINA hanurin kipeäksi. Siihen on sellainen viha/rakkaus suhde. Se on raskas ja fitness-muija puuskuttaa aina sitä tehdessään. Olishan se kamalaa jos se ei puuskuttais. Illalla jo sattuu hanuriin ja takareisiin.

Tää systeemi on kyllä ollut tosi kiva, jossa suhteellisen lyhyellä välillä vaihdetaan raskasta ja ",kevyttä treeniä.
Tuntuu toimivan, ainakin mulla. 
Eikä ala tuntumaan siltä että aina tekisin samaa ja samalla tavalla.

Sitten pari ohjetta. Joitakin tuppaa ärsyttäämään näissä blogeissa nämä ruokaohjeet, toisia persekuvat, toisia muuten vaan jonkun naama ja jutut. Ihan vaan tiedoksi, että kukaan ei pakota lukemaan. Ikinä ei pysty kaikkia miellyttämään, eikä oo vissiin pakkokaan?? Facebookissa ne vasta jengiä ärsyttääkin ;)

Mä toivon, että joku ehkä sais kimmokkeen terveellisempään leivontaan ja siksi jaan näitä mun sotkuja. Eikä se ole edes vaikeaa.

Eilen tein siis bataatti leipää, mulla oli bataatin jämiä kaapissa, kun tein niitä suolasia katkarapu pullia, joista toinen versio postauksen lopussa.
Tänään mä teen niitä taas, bodarin toivomuksesta. Bataattihan on loppu, joten korvaan sen tänään porkkanalla, koska niitä makaa tuolla jääkaapin pohjilla. 
Siihen leipään siis.

Taikina:
SunSpelt täysjyväjauho 100g
Tattarilese 75g
Kaurahiutale 50g
Teff Fibra jauheseos 100g
Bataatti 253g, muussattuna(pari sattumaa jäi)
Vesi 370g
1 pss kuiva hiivaa.

Eila salaattijuusto 2 % väliin.

Jauhothan voi toki korvata millä tahansa jauhoilla mitä siellä kaapissa nyt sattuu olemaan, jos ei tattarista tykkää voi käyttää muita leseitä.

Kaikki kuivat ainekset sekaisin ja lisää suolaa. Lisää Lämmin vesi ja bataatti, vaivaa taikinaksi. Itse tykkään jättää leipätaikinan yleensä todella kosteaksi, siis sellaiseksi, että se on lusikoitavaa, eikä vaivattavaa. Silloin leivästä tulee kosteampi, eikä sellainen kuiva käppänä.


Anna kohata lämpimässä tovi ja kaada taikina vuokaan, tai sitten ihan vaan pellille. Voi toki tehdä sämpylöitäkin. Laita ensin puolet taikinasta ja lisää salaattijuuston kuutiot väliin ja loput taikinat päälle.
Kohota vielä hetki. Laita uuniin 180 astetta ja 40-50 minuuttia.

Tässä leipäsessä kalorit ovat seuraavaa 100g/ 128
P.7.2g
H. 22.2g
R.1.6g
Kuituva 4.1g

Tästä tuli sellainen 981g satsi ja koko leivän kalorit on  1259.

Samassa määrässä ranskanleipää on kaloreita 2495. 



Risenta kookosjauho 40g
valkuainen 100g(nestemäinen)
Psyllium 40g
Porkkana, keitetty ja muussattu 250g
Leivinjauhe 2 tl.
Pofiber 50g

Vesi 420g Kiehuva.

Täyte.
Pinaatti, tuore.
Katkarapuja 200g
Sipulia 35g
Kesäkurpitsaa 100g
Kuivat aineet sekaisin, lisää munat ja bataatti ja sekoita vatkaimella. Lisää kuuma vesi ja jatka vatkaamista.  Taikinasta tulee sellainen hieman kumimainen ja sen saa helposti levyksi hieman kosteilla käsillä, leivin paperin päällä. Otat aina vettä käteen ja hinkkailet taikinan lättänäksi.
Lisää täytteet, kääri rullaksi ja leikkaa sopiviksi paloiksi ja laita muffinssi vuokiin. Voitele munalla.

180 astetta 30 minuttia uunissa


Tästä tuli 18 pullaa. 
Kalorit pullaa kohden olis 29 kaloria, 
P. 3.4 
H. 7.6
 R. 1.7 
Mä en kestä mä syön ne kaikki...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti