tiistai 24. kesäkuuta 2014

Miten päästä kuntoon?



Ihminen on perusluonteeltaan laiska tai kroppa on laiska. Salilla se osoittautuu sillä, että jos treenaat jotain liikettä, pää kertoo sarjojen loppuvaiheessa, että pitäisi lopettaa.  Treenattava kehonosa vielä jaksaisi puskea muutaman toiston lisää. Kipu lihaksissa vie käskyä aivoihin HULLU LOPETA.
Ylittämällä tuon rajan ja tekemällä "kipua" vastaan saat kehitystä aikaiseksi.
Se on sitä epämukavuusalueella treenaamista. Jos aloittaa aivan nollista saa kyllä kehitystä hieman aikaan, vaikka lukee lehteä reidenloitonnuslaitteessa. Se vaan ei riitä pidemmän päälle.
Pitää haastaa kroppa tekemään joka kerta enemmän, vaikka se tuntuisikin epämukavalta.

Yleensä jos tehdään esim. selkäliikkeitä ja olet saanut selän treenattua niin että se on jo väsynyt, tulevat muut lihakset apuun ja liike alkaa tuntumaan muuallakin kuin selässä. Minulle se kertoo, että liike on mennyt perille ja pitää keskittyä viimeisissä toistoissa tarkemmin liikerataan, että saan sen tehtyä kunnolla loppuun asti. Vaikka viimeiset toistot olisivatkin vajaampia liikeradaltaan on ne silti tehokkaita, eikä mene riuhtomiseksi.
Ylätaljassa saa kyllä paljon toistoja isoillakin painoilla, jos käyttää koko kroppaa avuksi, mutta selkä ei sillä tavalla kasva.

Leipominen:
Jos haluaa leipoa terveellisemmin, sieltä kaupan hyllyltä pitää ottaa mukaan muuta, kuin vehnäjauhoa, sokeria ja voita. Miten se on muka vaikeaa, että samalla reissulla, kun haet munia ja maitoa ei se terveellisempi vahtoehto tartu käteen?
Terveellinen leipominen vie kuulemma enemmän aikaa? Aijaa no kauan menee voin sulattamiseen, vehnäjauhojen lisäämiseen ja sokeripaketin avaamiseen? Jos teet vaikka porkkanakakkua, ei sen tekeminen ilman voita ja vehnjauhoa vie sen enempää aikaa, kuin jos tekisit sen makeutusaineeseen ja vaikka kaura/ tattarihiutaleisiin???? Vai viekö?

Paitsi että se makeutusaine ja hiutaleet pitää ostaa kaupasta, koska kaapissa ei ole niitä. NO OSTA herranjestas, kaupassahan sitä ihminen käy muutenkin....


Moni haluaa ÄKKIÄ kuntoon. Mitä se sitten vaatii?
Äkkiä ei kyllä kuntoon pääse. Sekin on suhteellista, jos olet ollut "ei kunnossa" vuosia, on aika turhaa odotella, että pääset muutamassa viikossa kuntoon. Mikä se kunto sitten kenellekin on?
Jos et ole koskaan juossut, olisi ensin juostava pieniä matkoja hitaasti, kunnes kehityt ja jaksa juosta pidempään ja nopeammin??
Kyllähän se juokseminen paskalle tuntuu jos olet vain vuosikaudet makoillut sohvalla ja ainoa urheilumuoto on jääkaapille kävely.

Mutta kun pitäs mennä salille? Ja niitä ruokiakin pitää valmistaa itse? Nykyään kaikki pitäisi saada valmiina ja mielummin ilmaiseksi. 
-En mä osaa siellä salilla mitään tehdä. 
-En mä kehtaa jos joku katsoo. 
Mitä jos se joku, joka katsoo sua, olisi vaikka valmis neuvomaan miten teet jonkun jutun oikein. Laitteilla treenaaminen harvemmin aiheuttaa mitään vammoja, paitsi lihasarkuutta.
 Ota ohjelma, ai juu se maksaa...
Niin muuten maksaa kosteat baari-illatkin. Kyllä kotonakin voi jumpata ja päästä tuloksiin, mutta kotona voi olla liian monta häiriötekijää ja sana kohta kummittelee kovin usein. Kohta mä aloitan, ensi viikolla, kesän jälkeen, joulun tai uudenvuoden jälkeen, loman jälkeen... 
Miksi yksi juhlapyhä pilaa niin monta hyvää alkua? Ei se viikonlopun herkuttelu ole lopun alkua. Otetaan sitten taas pidemmäksi aikaa itseään niskasta kiinni ja matka jatkuu. Kehitystä tapahtuu kyllä, mutta se tulee sitten hitaammin.


Näitä asioita on hyvä pohtia kun haluaa tehdä jotain painonpudotuksen eteen.

1. Realistinen tavoite.
-Jos pudotettavaa on paljon, on aivan turha ajatella, että se lähtee muutamassa viikossa pois. Aseta pieniä välitavoitteita itsellesi, silloin matka ei tunnu raskaalta.

2. Aloita yksi muutos kerrallaan.

-Yksi asia kerrallaan, monet aloittavat hurjan määrän liikuntaa, siihen uusi ruokavalio ja muu elämä päälle. Ei ole ihme jos parin viikon päästä on naatti.

3. Älä osta herkkuja jääkaappin.

-Sitä mitä kaapissa ei ole, sitä ei voi syödä. Toki jos taloudessa asuu muitakin ihmisiä, niistä herkuista irti pysyminen on haastavampaa ja tukea antava perhe on plussaa. Lapsillekaan ei tarvitse antaa herkkuja joka päivä.

4. Hanki apua tarvittaessa ja noudata saatuja ohjeita.

-Jos saat ohjeet noudata niitä.  Älä etsi netistä oikotietä onneen ja kysy jokaisen mielipidettä asiaan. Jos vaihdat tyyliäsi joka viikko, voit olla varma, että kehosikaan ei totu mihinkään. Yksi muutos kerrallaan.

5. Opettele itse ruokien energiatiheydet.

-Aina vaan parsaa ja kanaa? Ei välttämättä, vaatii hieman viitseliäisyyttä opetella itse vaihtamaan se parsa vaikka kaaliin,  riisiin tai perunaan. Ei todellakaan tarvitse syödä aina sitä samaa.

6. Ole armollinen itsellesi.

-Välillä paino nousee, välillä laskee tai se saattaa pysyä pitkiäkin aikoja paikallaan. Se ei tarkoita etteikö uurastuksestasi olisi mitään hyötyä.
Nyt ei ole aika berliininmunkille. Ole sitkeä, mutta älä soimaa itseäsi.

7.Pidä kirjaa, painostasi, treeneistäsi, syömisistäsi. 


-Kun kirjoitat painosi ylös ja perään mitä olet puuhastellut, sekä onko ollut jotenkin stressaavaa, kertoo paljon myös siitä jos painosi onkin noussut kilon verran edellisestä päivästä. Ihmiskeholla on omituinen tapa reagoida KAIKKEEN. Läskiähän ei tule kilon verran vuorokaudessa (eikä lihastakaan) 
Ota valokuvia ja mittoja.


8. Ole vastuullinen itsellesi. 


-Olet itse vastuussa omista tekemisistäsi, kukaan ei katso perääsi 24/7 ja ohjeita noudattamalla saadaan yleensä tulosta aikaan.


9.  Pidä vapaata.
-Älä diettaa liian kauan, liian rajallisesti. Jos diettisi on liian tiukka, eikä vaihteluita sallita on edessä varmasti mielitekoja. Kun olet opetellut laskemaan itse kalorisi, voit olla joustava ja syödä muutakin, kuin dietti ruokaa.
-Tämä ei tarkoita kuitenkaan jokapäiväistä herkuttelua. Pidä tavoite mielessä ja ole tyytyväinen jo saavutettuihin tuloksiin. Palkitse itsesi jollain muulla, kuin ruoalla. Kun olet pidemmän aikaa ollut siistillä ruokavaliolla ja sallit itsellesi joustavuutta sekä vaihtelua, ei niitä mielitekoja enää tule niin paljoa ja kun tiedät ettei sinun ei tarvitse olla loppu elämää "dietillä" asiat muuttuvat helpommiksi.

10. Ole ihana oma itsesi. 
-Älä kuuntele kenenkään sanomisia siitä, että et pysty siihen tai "aijaa saa nähdä kauan tuokin taas kestää?"

11. Tee siististä ruokailusta elämäntapa. 
-Se että syöt puhtaasti antaa sinulle muutakin, kuin menetettyjä kiloja. Kehosi voi paremmin, mielestä puhumattakaan. Olosi ei ole utuinen ja tunkkainen sekä olet virkeämpi. Kun liikut, syöt puhtaasti ja nukut tarpeeksi, niin sinulla on paljon enemmän energiaa tehdä asioita. Valitse sellaisia liikuntamuotoja jotka sopii sinulle, mitään ei kannata  tehdä väkisin. Jos haluat lihaksia kroppaasi, menetettyjen rasvojen tilalle, se kyllä vaatii vastusharjoittelua.





Mikään ei tule olemaan helppoa tai ilmaista.
Jos et osaa arvostaa mitään, ei se tule olemaan myöskään kestävää.


2 kommenttia:

  1. Peukut tälle, oikein hyvä kirjoitus :-) Voisin tuohon lisätä, että uskoa omaan itseen täytyy kehittää, ettei usko sitäkään jos oma pää väittää "etten mä pysty tähän". Joskus tulee huonompia hetkiä, sehän on elämää:-)

    http://projektiuusimina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu ja hyvä lisäys ja kaiken ei todellakaan tarvitse olla täydellistä, välillä tulee takapakkia, mutta aina voi palata sitten takaisin ruotuun ja kun osaa itse muodostaa ruokavalionsa ei se pieni herkuttelu haittaa. Tarkoitan että kun ei itseltään kiellä kaikkea niin se sopii silloin kuvioihin. Ei sitä elämään voi elää esim. jos on jotkut juhlat tulossa, etteikö siellä mitään voisi ottaa.

      Poista