maanantai 9. kesäkuuta 2014

Selkätreeniä ja pientä pohdintaa.

Oletko koskaan ajatellut, kun olet urheillut ja istahdat ruokapöytään voit syödä enempi? Koska juoksit vaikkapa 30 minuuttia? 
-Pikku rentoutuminen ei ole niin paha juttu, koska sä käyt kuluttamassa sen?
- Edellisen päivän porsastelut käydään hikoilemassa kuntosalilla?

Kyllä mä ainakin olen.

 -Pähkinöissä on hyvää rasvaa ja ne on hyviä naposteltavia esim. Kun katsoo leffaa kotona.?
(ei kyllä ole, tai on mutta 200g pähkinöitä on varsinainen kaloripommi)


Karkea arvio on, että jos n. 65 kiloinen nainen juoksee 30 minuuttia, kulutus ilman lepoaineenvaihduntaa (eli sitä mitä kroppa kuluttaa, vaikka pötköttää paikallaan) on  280 kaloria!! Toki lenkin intensiivisyys vaikuttaa asiaan, ihmisen lihasmassan määrä, ikä jne. muttei kovinkaan paljon.

Mitä sillä 280 kalorilla sitten voisi extraa syödä? 
Toki jos tarkoitus on laihduttaa niin pitäisi syödä alle kulutuksen, tavoitteista riippuen 200-500 kaloria miinusta päivän aikana.

-80 g irtokarkkeja tai 9 dl light siideriä tai 75g Vaasan kotiuunin vadelmamunkkia, (kokonainen on 90g) tai Fazerin suklaata 35g tai ehkäpä 45g pähkinöitä.
45g pähkinöitä.
Tai
2 ruisleipää+ 1 siivu 5% juustoa+ 100g kurkkua+ 2 kalkkuna leikettä + 100g Fitfoodin Brownie kakkua. = 243 kaloria.

Ehkä aina ei tarvitse vedellä ruisleipää karkkien tilalla, halusin vain antaa hieman esimerkkiä.
Tuollainen määrä, kun katoaa huomaamatta naamariin jos pähkinäpussi on pöydällä auki.

 Mun on myös vaikea käsittää, että kun alamme tarkkailemaan painoa ja sen putoamisen toivossa imuroidaan kitusiin sheikkejä (nutraamista) 
Se on niin helppoa??? 
On jos et osaa tehdä ruokaa. Mutta niissä on naurettavan vähän kaloreita, eikä sellaisia keittoruokia jaksa kauaa vedellä. Nesteet kropasta lähtee ja tulee heti takaisin, kun syöt yhden ruisleivän(sarkasmia). (tai kyllä mä tavallaan ymmärrän, koska halutaan oikotietä pitkin onneen)

Kumpaa syöt mielummin? Ruokaa vai lisäainepirtelöä, vaikka siihen olisi lisätty kaikki maailman vihannekset, mineraalit ja muut hässäkät? Kumpi pitää nälkää kauemmin? 
Tämä on kovin (kuva alempana) suosittua tuolla Ameriikan mantereella ja mua nauratti (itketti) tämä mainos.
Onhan meillä kasvikset aika kalliita ja ruoka muutenkin, mutta silti.... En usko että tuo todellakaan halvemmaksi tulee. Eikö ne sairaalassa anna tuollaista sotkua nenämahaletkussa niille, ketkä ei syystä tai toisesta pysty syömään kiinteää ruokaa?

Jos nyt pirtelöä haluaa, voihan senkin tehdä itsekin. Lyön vetoa, että makukin ja vitamiinit on silloin kohdillaan. Toisaalta mulle on ihan sama mitä kukin syö tai tekee ainakin, kunnes aletaan marmattamaan tulosten uupumisesta, kauheasta nälästä tai niistä rasvakerytmistä kropassaaan. 




Tänään oli sitten selkä ja hauistreeniä. Salille mennessä ajattelin, etten tekis maastavetoa vaan aloitan kulmasoudusta. Mitäs sitten huomasin tekevänikään??? No maastavetoa tietenkin, olihan se pirun raskas taas tuon "kevyen" jumppailun jälkeen, mutta sain iloisesti taputella itseäni selkään hyvästä työstä, kun olin sen suorittanut.


Kulmasoutua perään, ylätaljalaitetta, alataljasoutua ja pulloveria. Hauista hinkkailin käsipainoilla ja venyttelin 25 min treenin jälkeen. 

Toistot oli 6-10 välillä ja sarjoja 3-4 liikkeistä riippuen. 






Että semmoisia juttuja tänään, mä häippäsen kyökin puolelle.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti