sunnuntai 24. elokuuta 2014

Älkää syöttäkö pullaa.


Pullahiiri.


Monesti dietin edetessä ajattelee että kun on saanut kehostaan lohkaistua jo osan ylimääräisestä massassta pois, että tämä olisi hyvä paino jossa pysyä. Ajattelee että kisan jälkeen ei anna painonsa nousta enää samaan mitä se oli.
Kisan jälkeen tuleekin sitten syötyä ensin pari päivää, viikon, muutaman viikon ja ehkä kuukaudenkin kaikkea mitä kiinni saa. Osaa ei edes tarvitse koittaa saada kiinni, koska sun ystäväpiiri,vanhemmat, mummut ja tutut tunkevat  ruokaa eteesi ja sanovat, että syö syö nyt kun saat.
-Kun  et ole enää dietillä tuut meille syömään, mennään ulos, käydään mäkkärissä jne.

Tilaisuuksiaha tulee  älyttömästi ja se alkaa näkymään ja tuntumaan housun vyötäröllä. Samalla ollaan kevennetty (lopetettu) treenejä, koska pitää palautua kisarupeamasta.
-Alat näyttämään taas itseltäsin, kun sun posket on pyöristuneet, ota pullaa.
-Oot saanut sun muodot takas, ota pullaa.
-Milloin sä kisaa taas, ota pullaa.

Aika moni voivottelee sitä  fiilistä niiden kaikkien cheat mealien jälkeen joita on kisan jälkeen taas vedellyt, koska on JOUTUNUT olemaan ilman niitä 4-6 kk (OMG)
Pulla ei lopu maailmasta syömällä eikä jäätelö. ( tai en oo varma, kaapista se voi loppua)

Jos ajattelee säästyvänsä sellaiselta hirmuiselta mättämiseltä ja pullasorsa ololta olisi oltava hyvä suunnitelma myös siitä kisapäivästä eteenpäin. Kuulostaa kamalalta kyllä ajatella, että jos kaloreita on vähennetty ensin 20 viikkoa päästäkseen kuntoon olisi niitä melkein sama määrä varattava siihen kaloreiden nostoon.
Tässä lajissa varsinkin sen suuren ylimääräisen kuorman (eli laardin) kantaminen ei välttämättä tuo mitään hyötyä sun kehityksellesi. Toki patti kasvaa plussakaloreilla, mutta ei sen tarvitse olla "tuhansia" kaloreita plussalla.
Aineenvaihdunta hidastuu laihduttaessa ja sen käynnistämiseen tai takaisin kiihdyttämiseen on vain varattava aikaa.

Tämä on varmasti tuttua tekstiä monelle kisaajalle, osa toteuttaakin sitä eli reverse diettiä, osa ajattelee toteuttavansa ja osaa ei voisi vähempää kiinnostaa, osa ei vain kykene sitä tekemään.

Sama pätee kyllä ihan tavalliseen laihduttajaankin, usein ne kilot tulee takaisin, kun "projekti" loppuu.


Yhteenvetona sanoisinkin, ( Mummoille, kavereille, äideille ja isille) että vaikka varmasti jokainen kisaaja (laihduttaja) mielellään söisi sitä pullaa teillä, niin muistakaa, että kisasta palautuminen vaatii aikaa. Ei se tarkoita sitä että tekemässäsi pullassa jotain vikaa olisi (paitsi että sen avulla ei pääse haluttuihin mittoihin) Se on varmasti äärettömän hyvää, mutta sitä ei voi joka paikassa syödä. 




Ai juu meillä katseltiin eilen elokuvaa ja diettiläinen söi 2 litraa jäätelöä samalla :) 4 weeks out mättöjä. Mä söin vaan rahkaa, melkein sama asia...


Tänään olikin olkapää ojentaja treeni.
Nukuin ennen treeniä lähes kahden tunnin päikkärit ja hyvin sai virtaa unesta treeniin. Aluksi kyllä oli pää aika pehmeä, mutta kyllä mä sitten heräsin taas parin lämmittelysarjan jälkeen eloon.
Hyvä treeni oli kyllä.
Pystypunnerrus, smithissä.
Pystysoutu, smithissä.
Viparit, käsipainoilla.
Takaolalle pari liikettä taljassa.
Ranskalainen ojentajille ja taljassa köydellä.




2 kommenttia:

  1. Tää on nyt ihan puhdas arvaus, mutta mä luulen, ettei kaikki kisaajat (saati laihduttajat) edes tiedä reverse dietistä. Kaikilla ei varmasti (valitettavasti) ole riittävästi tietoa ravitsemuksesta, ja kun dieetillä on syöty lähes orjallisesti paperilapun mukaan, pitäisi dieetin jälkeiselle ajalle olla yhtä hyvät ja tarkat ohjeet eikä vain mahdollista ylimalkaista ohjeistusta, että älä syö ihan niin paljoa kuin tekis mieli kun se nälkä ei lähde syömällä. Reverse dietin tärkeydestä olis hyvä pitää enemmän meteliä - niin että hyvä kirjoitus, kiitos siitä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Lenz.
      Näin mäkin veikkaan ettei moni tiedä ja todella vähän siitä on kirjoitettukin. Valmennuksen pitäisikin infota asiasta kilpailijoita tai Personal Trainereiden kertoa asiasta valmennettavilleen jos kyseessä on painonpudotus. Painoahan saa aina pois, mutta miten sen saa sitten pysymään poissa, toki kisaajalle on ihan tervettä saada sitä lisää kisan jälkeen, mutta kuinka paljon ja kuinka nopeasti se onkin sitten eri asia.

      Poista