perjantai 2. tammikuuta 2015

Onko hyvä olo hakusessa vuodelle 2015?


Toinen päivä tammikuuta, en ainakaan vielä ole huomannut huippuruuhkaa salilla. On hyvä että ihmiset menevät salille, huonoa on vain se, että moni ei ole kovin kokenut salilla kävijä ja silloin tekniikat on hakusessa ja loukkaantumisen riski kasvaa. Jos joka kerta tehdään samaa ohjelmaa salilla, voi alkaa tuntumaan siltä, että siellä käyminen on tylsää ja kun tuloksiakaan ei ala näkymään. 

Miksi ne tulokset sitten junnaa paikallaan?

Tehdään aina samoja liikkeitä ja samoilla painoilla.
Vaikka olisikin ohjelma jonka mukaan teet, olisi siinä hyvä olla variaatioita joillekin liikkeille. Toistomääriä kannattaa välillä vaihtaa ja pitää kausia jolloin tekeekin vaikka pidempää sarjaa, kevyemmillä painoilla. Kokonaan uusi ohjelma 6 viikon välein ei välttämättä tuo kehitystä sen enempää, kuin vanhakaan jos ei osaa väsyttää lihasta oikein.

Tehdään liikkeitä väärin, ylätalja ei mene selälle, eikä edes tiedä missä kohtaa sen pitäisi tuntua. Nyitään liian isoilla painoilla koko vartalon voimalla tai sitten hipsutellaan pikkuisella painolla eikä tunnu sitten missään.


Jos mielessä on lihasten kasvattaminen ja kiinteytyminen.
Panostatko liikaa aerobisiin laitteiseen treenin alussa. Eihän sitä kukaan jaksa kunnolla punttia nostaa jos 30-40 minuuttia hinkkailee juoksumatolla, vetoja vedellen.

Ei syödä tarpeeksi tai syödään liikaa. Kyllä jos kroppaasi peittää pehmoinen rasvakerros, ei se sula pelkästään punttien voimalla. Jos taas toivoo lihaksen hieman kasvavan olisi syötävä tarpeeksi, jotta saa lihakselle energiaa korjaantua, treenien jälkeen.
Monesti syödään ja juodaan kaikkia mahdollisia massaa lisääviä lisäravinteita ja unohdetaan se oikea ruoka kokonaan. Naiset monesti tukeutuvat rasvanpoltto pillereihin ja toivotaat niiden tuovan hoikemman olemuksen ihan itsestään. 
Mikään lisäravinne ei pelkästään kasvata lihaksia tai saa aikaan muutosta. Niitäkin voi syödä liikaa, varsinkin jos painon pudottaminen on mielessä. Lisäravinteet eivät (proteiinit, palautusjuomat, aminohapot) ole kalorittomia ja nekin pitää määrittää kulutukseen.


Ei se helppoa ole ja jos itseltä ei onnistu kannattaa pyytää apua ulkopuoliselta.

Kannattaa tehdä yksi muutos kerrallaan ja jos nyt vuodenvaihteessa on mennyt lupaamaan kaikenlaista liikuntaan ja ruokavalioon liittyvää niin tee yksi asia kerrallaan jos liikunnallisuus ei ole ollut pitkiin aikoihin tapanasi.

Ruokavalion tarkistus ja tekniikoiden läpikäyminen salille ei ole pahitteeksi vanhoille ketuillekaan. Kyllä sitä aina oppii uutta ja mun kokemuksen mukaan kaikki miehet ei ole salikävijöiden ammattilaisia. 
 (Tällä tarkoitan pariskuntia jotka käyvät yhdessä jumpalla ja toinen koittaa opastaa)

Eikä kannata väkisin tehdä sitä mistä ei tykkää, jos olet joka vuosi tammikuussa ostanut salikortin ja käynyt siellä vajaan kuukauden, ei se välttämättä ole sinun juttusi. Tai sitten on ollut liian korkeat tavoitteet, eikä sohvaperunasta fitness-muijaksi ei synnytä yhdessä yössä tai kuukaudessa. 
Jos alkuperäinen ajatus oli Käydä 5 kertaa viikossa salilla, pudota siitä vaikka kaksi aluksi pois ja aloita sillä. 



Ruokavaliota on myös turha "pelätä", että siinä olisi sellaisia ruokia joita pitää syödä väkisin. Ammattilainen tekee ruokavalion sen mukaan mitä pystyt syömään ja muuttaa kyllä ruokia tarpeiden mukaan.
Parasta olisi jos samalla opettelee myös itse, silloin ruoasta murehtiminen jää vähemmälle ja on enemmän valinnan varaa.


 Moni valitsisi silti ateriankorvikkeet, kuin kunnon ruoan. Kyllä ne pirtelöt tulee korvista ulos parissa päivässä ja tulokset on mitä on. Ei voi jaksaa alle tuhannen kalorin voimalla niitä kaikkia uudenvuoden lupauksia toteuttaa. Töissäkin pitäisi käydä, kotonakin siivota ja puuhailla lasten kanssa. 


Onnea Uuteen Vuoteen ja toteutuviin kestäviin liikuntalupauksiin.
















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti