maanantai 9. maaliskuuta 2015

Jos junnaa tee muutoksia.

Jalkatreenistä tuli pakarat ja takareidet hiton kipeäksi (jo illalla), että aamun aerobinen oli suoritettava suosiolla ulkona kävellen. Ei kyllä olisi voinut millään portaita kävellä tai vatkata millään muullakaan laitteella. Reipasta kävelyä ulkona ja siellähän tuli hiki, kevät tulee ja kisat lähenee.


Joskus pieni muutos treenissä, uusi liike, voi tuoda mielettömät kivut seuraavana päivänä harjoitettuun lihakseen tai vaihtamalla järjestystä. Jos tekee aina samat liikkeet, samoilla painoilla ja samassa järjestyksessä lihakset ajattelee sen olevan vain peruskauraa. 

- Lisää muutamia ylimääräisiä toistoja, vaikkei nuo viimeiset toistot ehkä täydellisiä ole niin tee sitten vaikka hieman vajaita toistoja, kunnes raaja ei enää liiku.
- Laita vähän enemmän painoja ja tee vähemmän toistoja.
- Vähennä painoja ja tee reilusti pidempiä sarjoja, kuin normaalisti.
- Vaihda liikkeitä.
- Vaihda liikkeiden järjestystä.
- Treenaa sarjat loppuun asti.
- Pidä lepoa, jos treenaat liian paljon, ei kroppasi saa palautua tarpeeksi. Jos koivet on edelleen palautumatta ja lähdet niitä treenaamaan, eivät ne välttämättä saa täysiä tehoja treenistä. Jos vaikka viikon  huilaat pitkän treeniputken jälkeen, ei lihakset minnekään katoa ja varmasti seuraava treeni tuntuu.
- Syö. Pitää syödä, että on tarpeeksi energiaa. Jos olet dietillä ajoita hiilihydraatit treenien ympärille (ennen ja jälkeen) saat energiaa harjoitteluun ja palautumiseen.
- Jos käyt salilla aamulla, menekin illalla, näin sinulle on enemmän energiaa jumpata, kun olet syönyt monta ateriaa ennen treeniä.
-Juo, nesteytys pitää kropan virkeänä ja toimii paremmin.
- Lihashuolto. Venyttely, rullaus ja hieronta. Jos lihakset ovat jumissa, ei ne ole kovinkaan vastaanottavaisia treenille.  Kaikki näistä voi aluksi olla kovinkin kivuliata ja tuntuu, ettei mihinkään veny vaikka kuinka vanuttaisi. Tässäkin sinnikkyys palkitaan ja kannattaa aloittaa vaikka ensin 10-15 minuutista ja jatkaa venyttelyä hiljalleen pidempiä aikoja kerralla. Jos ei ole aikaa, varttikin on parempi kuin ei ollenkaan. Sarjojen välissä voit myös venytellä, kuin se että näprää puhelinta ja odottaa paikallaan.


Lista voisi olla loputon, mutta tässä sellaisia mitä olen itse kokenut hyödyliseksi.



Eilinen pannukakku kääntyi tänään tällaisiksi "korvapuusteiksi"
Ei ehkä kaikkein kauneimpia tuotoksia, mutta menee tähän hätään.




Hieronnassakin kävin ja pari tuntinen meni siivillä. Nyt kun paikat on suurinpiirtein auki, ei hieronta satu, eikä tule huonoa oloa session jälkeen.
Jalkoihinkin alkaa tulla jo erottuvuutta, joten eiköhän näistä pötkylöistä jotain saa kuorittua kuudessa viikossa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti