tiistai 10. maaliskuuta 2015

Kuinka välttää lipsahduksia dietillä?



Syö tarpeeksi ruokaa.
- Kun koostat ruokavaliosi niin, että samalla energiamäärällä syötkin enemmän ja vähäkalorisempaa ruokaa, saat mahasi täyteen ja lipsahduksia on helpompi välttää.
Vaihdat esim. riisin vihanneksiin. Asia erikseen tietenkin tietenkin kisadietillä, kun määräänsä enempää ei voi ruokaa lisätä, vaikka kuinka koittaisi kikkailla.


Nesteytä kroppaa
- Kun juot tarpeeksi olet virkeämpi ja kehosi ei luule, että olet nälkäinen, kun oletkin janoinen. Kanna vettä aina mukana.

Älä osta herkkuja kotiin.
- Saa olla kyllä aika Zen jos kaapissa olevat keksit ja suklaat eivät kävisi mielessäsi. Miksi ostaa edes niitä, jos ne eivät edistä tavoitteitasi.



Kirjoita ylös, kun tulee sellainen olo, että pitäisi saada heti litra jäätelöä.
- Näin opettelet tuntemaan itseäsi ja tiedostat millaisissa tilanteissa sinun tekee mieli lipsua ruokavaliostasi. Stressi, väsymys, turhautuneisuus, viha, tylsyys.

Pidä itsesi "kiireisenä"
- Ruoan jälkeen voi usein tuntua siltä, että vielä voisi vähän syödä. Keksi itsellesi tekemistä ja pysy liikkeellä. Näin et ehkä ajattele ruokaa samalla. Lue kirjaa, tee tekemättömät kotityöt, soita kaverille, siivoa vaatekaappia ( tää projekti olisi edessä)

Jos herkuttelisit, mieti miltä tuntuu jälkeenpäin.
- Yleensä asiat joita kaipaat, eivät maistukaan niin hyviltä kuin odotit.
- Seuraavan päivän fiilikset nesteisen kropan kanssa ei ole mukavia.
- Tulet väsyneeksi.
-Tuntuu kuin olisit luovuttanut.
- Tavoitteesi tuntuu kaukaisemmalta.
- Olosi tuntuu surkealle.

Söisitkö  niitä ruokia jos muut tietäisivät mitä teet?
- Luultavasti et kertoisi kenellekään ruoka partyistasi mitä pidit edellisenä iltana?


Miksi sitten tulee mielitekoja?
- Olet ollut pitkään dietillä ja kroppa haluaa sinun syövän enemmän. Aivot toimivat ja antavat signaaleja hankkia lisää tavaraa niiden kadotettujen kilojen tilalle.
Jossain vaiheessa on hyvä tankata kroppaa hiilihydraateilla, (luvan kanssa) jotta aineenvaihdunta saa boostia ja korvien väli "lämmikettä"
Tämä yleensä vaatii kuitenkin vähän tietoa siitä mitä tekee, ei voi vaan hakea suklaata kaupasta ja mättää sitä levytolkulla naamariinsa vaan tankkauksessa olisi rasvan määrän oltava mahdollisimman alhaalla ja proteiinekaan ei suuria määriä. 

Avaudu
Jotkut kaipaavat enemmän vertaistukea. Olisi hyvä jos kaveri on kanssasi samassa tilanteessa ja häneltä saisi tukea. Ei tule sellainen fiilis, että olet yksin asian kanssa ja huomaat että muutkin kokevat samoja asioita eikä muilla ole välttämättä sen helpompaa. Jos taas olet yksinpuurtaja on hyvä että olisi ehkä PT tai valmentaja, jolle voit esittää kysymyksiä ja purkaa mieltäsi jos asiat vaivaavat. Kaikki tarvitsee vähän olkapäätä välillä ja joskus pelkkä puhuminen auttaa.


Motivoidu
Jos kaikki tuntuu paskalta, eikä mikään huvita on kyllä painonpudottaminen hankalaa. Mieti miksi lähdit projektiin, mitä se antaa sinulle (Muutakin kuin kärsimystä) Millaisena näet/ tunnet itsesi?
Onko motivaatiosi kisa, terveys, parempi olo, pudottaa painoa?
Kaikkiin näihin on erilaiset keinot lähestyä. Kisaavalla on tiukempaa, ei voi ihan kaikkia mielitekoja toutettaa, kun taas muilla ei ole niin kiire tai viimeistä käyttöpäivää dietille.  Elämäntapojen muutos vie todella paljon aikaa, joskus jopa vuosia. 
Ollaan vaan siitä kummallisia, että yleensä kaikki pitäsi tapahtua heti.
Ketä varten teet sitä mitä teet? Jos vastaus on itseäsi varten niin olet oikealla tiellä.


Hanki ympärillesi ihmisiä jotka tukevat tavoitteitasi.
Kaikkihan ei ymmärrä, eikä tarvitsekaan ymmärtää, mutta helpompaa on jos kaverille kylään mennessäsi ei aina sanota: No kai sä voit yhden palan ottaa, kun olet jo noin paljon laihtunut.
No yksi pala ei välttämättä kaada kaikkea, mutta jos on laaja kaveripiiri ja aktiivinen sosiaalinen elämä, huomaat varmasti, että tarjolla on usein kaikkea muuta kuin porkkanaa. Työpaikan neukkarissa tai kahvitilassa ei varmasti ole muuta kuin sokeripommeja? 

Jos ystävät eivät ymmärrä tavoitteitasi ja siitä huolimatta aina tyrkyttävät, vaikka miljoonaan kertaan ole siitä sanonut, kannatta miettiä ystävyyttä uudelta kantilta. En tosiaan yllytä ketää dumppaamaan kaikkia kavereita vaan todellisen ystävät tukevat toisiaan. AINA!!!

Loppujen lopuksi sillä on vain väliä minkä koet itsellesi tärkeänä, jos olet tyytyväinen sellaisen kuin olet, se on hyvä niin. Jos tavoittelet vielä jotain muuta, välillä joutuu hieman "uhrautumaan" ja luopumaan joistain asioista tavoitteiden eteen. 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti