perjantai 13. maaliskuuta 2015

Miten laihduttaja treenaa? Poikkeaako läskiä polttavan treeni jotenkin tavallisesta saliltreenistä? Miten saat kesäksi kivat pakarat, tai sikspäkin?



Omasta mielestäni laihduttajan salitreeni ei poikkea juurikaan muusta salitreenistä, kuin sillä että sinne salille on mentävä, vaikkei aina sinne haluaisikaan mennä. Voimastasot eivät ehkä pysy samassa koko laihduttamisen aikana, mutta sekin riippuu siitä paljonko saat ruoasta energiaa eli kuinka suuri vaje sinulla on. Jos vaje ei ole suuri, ei väsymystä juurikaan ole havaittavissa. Kisadietilläkin pystyy nostelemaan isoja puntteja salilla ellei isompiakin kuin normaalikaudella. Kaikki on loppujen lopuksi korvien välistä kiinni, miten paljon saat itsestäsi irti. Tekniikka on toki oltava kunnossa oli mikä kausi tahansa.  Moni kisaaja vältteleekin loukkaantumisia, eikä edes tee/ koita ennätyksiä, varsinkin kun kisat ovat lähempänä. Lihakset eivät toki katoa minnekään, kun ne on jo kerran sinne saatu rakennettua. Jos nyt yksi maksimi maastaveto jää väliin ei kroppa sitä edes huomaa.

Sitten niihin pakaroihin. 
Pakarat on jännä juttu, sillä ne on nykyään todella (media) seksikkäitä. Mitä onkaan tapatunut daisareille?  Ketään ei kiinnosta tissit enää, koska niitähän saa kaupasta (toki pyllyjäkin) mutta persauksen eteen pitää tehdä TYÖTÄ!!!
Takapuolessa tarvitsee olla lihasta, jotta siihen saadaan pyöreä ja houkutteleva muoto. Sitä on osattava treenata monesta kulmasta ja niin että hiki virtaa ja pakaroissa polttelee.
Pitää myös syödä, jotta lihas kasvaa ja vaikka söisi, herkuttelen vain kerran kuukaudessa tyyliin on meillä naisilla tapana kerätä sitä ylimääräistä pakaroihin (vaikka toivoisi että ne menisi sinne tisseihin). Jos siellä alakerrassa on lihasta ja sopivissa määrin rasvaa takapuoli on hiton hyvännäköinen on pyöreyttä, kaarta ja kaikki huosut imartelee kurvejasi.

Eli sulla on jo kesäpakarat!!!
Jos aletaan dietille ja toivotaan, että kaikki ylimääräinen lähtee sieltä hanurista pois, mitä jää jäljelle??
Aika hiton pienet pakarat, joilla mahtuisi vaikka kaksi ihmistä samaan tuoliin istumaan. XS- housut lötköttää päällä niin, että harkitset vakavasti Henkka& Maukan lastenosaston legginssejä.
Oleppa onnellinen siitä pienestä rasvanmäärästä, sillä se antaa hienot muodot sun äässille, kun siellä on sopivasti lihaa alla.

Jos lihasta ei ole, niin mars mars salille sitä rakentamaan ja 2016 sulla voi olla elämäsi parhaat pakarat.

Sikspäkkiä metsästämässä?
Onhan meillä kaikilla jonkinlaiset vatsalihakset ja kaikki on kuulleet niitä vitsejä isomahasilta miehiltä: Ne on vaan hyvin piilossa heh heh.
On aika turhaa hinkata niillä tv- shopin vatsalaitteilla (tai ilman) jos ruokavaliollesi et tee mitään muutoksia. Rasva ei tosiaan pala paikallisesti, enkä usko mihinkään hoitoihin, jolla vellotaan nahkaa esim. vatsan kohdalta ja rasvan pitäisi palaa juurikin siitä. Kuinka monella kertyy rasva pelkästään mahaan, mutta muuten on lähes kesäkunnossa, niin että suonet paistaa kaikkialla muulla kropassa??
Makkaroita puristellaan ja voivotellaan: -että tästä pitäisi laihduttaa vielä.
Harmi vain kun laihduttamiseen ei ole mitään täsmäiskuja tai taikatemppuja, joilla saat ne palikat näkyviin.
Kaikenlainen treeni vahvistaa keskivartalon lihaksia, varsinkin jos teet vapailla painoilla harjoituksia. Jokaisessa liikkeessä joudut keskittymään hyvää ryhtiin ja pitoon keskivartalossa.
Vai oletko koittanut kyykätä niin että et pidä mitään pitoa keskivartalossasi? Jos olet, olet ehkä käynyt peijaksen ensiavussa treenin jälkeen...

Tärkeää vatsankin metsästyksessä on se treeni, Kaikenlainen treeni. Vatsalihas on LIHAS, joka kasvaa kyllä, mutta sekin kaipaa vastusta. Mikä onkaan paras vastus, kuin kyykky ja maastaveto? Oletko hinkannut vatsoja jo vuosia, mutta ei ne tule enää kipeäksi? Mutta kyykky ja mavetreenien jälkeen löytyy taas uusia lihaksia keskivartalon alueelta?
Ehkä treeniä tärkeämpää on se ruokavalio, jolla ne hyvin muodostuneet palikat saadaa esiin. Ne ei tule esiin kuukaudessa, kahdessa, ei ehkä kolmessakaan kuukaudessa, mutta ajan mittaan kyllä.




Itse olen viimeksi tehnyt vatsoja syyskuussa 2014 ja nyt kun jalkatreenit jäävät, pois ajattelin hinkata tässä  vatsoja muutaman viikon ennen kisoja.

Laihduttaja treenaa siis kuten ennenkin, jos on salilla käynyt. Ehkä muokkaa ohjelmaansa niin että lisää sinne hieman aerobista jos paino ei putoa.
Jos nyt halajat kesäkuntoa, niin aloita yksi muutos kerrallaan. Kenenkään ei kannata aloittaa täysillä heti, varsinkin kun on varmasti muutakin elämään. Kesäkuntoon 2016 voi alkaa :)
Treenaa kovaa, mutta hyvällä tekniikalla. Ylitä itsesi esimerkikisi vain yhdellä toistolla enemmän kuin edellisellä kerralla. Nauti treenistä vaikka se välillä tuntuukin todella pahalta, mutta niiden "kivuliaiden " toistojen jälkeen pukkariin kävelee iloinen treenaaja.


Monesti muut saattavat kysellä miten päästä kuntoon, kuinka kauan sinulla kesti ja miten paljon treeniä se vaatii. Toivotaan että olisi jokin suuri salaisuus ja kun kerrot treenaanneesi vuosia ja että et juo alkoholia tai syö joka päivä epäterveellisesti. Vastaukseksi tulee aijaa ja se kesädietti ja elämäntapa muutos oli sitten siinä. Jotkut yrittää joka vuosi ja joka vuosi epäonnistuvat, koska mielenkiinto ei vain riitä, vaikka kuinka haluaisi. Sitten on onneksi onnistujiakin, joilla se lamppu syttyy ja löytävät sen tasapainon herkuttelun ja kieltäytymisen välimaastosta. Sekä sen että milloin jokin kolotus oikeasti estää harjoittelun.  Ruokavaliohan on sellainen johon ei pari aivastusta vaikuta, sitä kun pystyy noudattamaan vaikka olisikin sairaana. Tosin jos on tunnesyöppö niin vetämätön olohan tarkoittaa myös mielen ruokkimista hiilari- ja rasvapitoisella ruoalla. Ihmisen mieli on välillä todella heikko, mutta myös todella vahva.




2 kommenttia: