maanantai 13. heinäkuuta 2015

Herkuilla vai ilman?




Miten voit olla ilman herkkuja pitkän aikaa? On kysymys joka esitetään usein kun kisadietti lähestyy, alkaa tai on päällä.
Ainoa asia mikä pitää fitness-muijat järjissään on niiden herkkujen ajattelu ja se että saispa jo tankkaupäivän.
Miten mä nyt selviän ilman terasseja ja muita bileitä 10 viikkoa?

Mariah Kari Photo.

Kisadiettihän ei ole mikään "normaali" dietti, ruokavalio tai netistä revitty 6 viikon rasvapoltto ohjelma.

Jos olet urheilija ja se mitä suuhusi laitat vaikuttaa lopputulokseen, on varmaan aika selvää että hampurilaiset ja irtarit ei kuulu ruokavalioon dietillä, eikä usein kun ollaan offilla.
Kuinka moni muu urheilja itkee mennessään treenaamaan tai heittämään aamulenkkiä? Hiihtämään rullasuksilla tai nostamaan punttia??
Kisakauden lähestyessä yleisurheiljoilla on myös ulkonäköpaineita, johtuen pienistä kisa-asuista. Tunnetusti joku pässi kuitenkin kirjoittaa lehdissä tai blogeissa jos jotain ylimääräistä jostain tursuaa.

Takaisin siihen tankkaukseen tai herkutteluun. Aika usein tankataa ns. päätä eikä kroppaa. Tosin jos kroppa on todella tyhjä ja kireys alkaa löytymään voi tankata useimmin. Jos rasvaa on vielä reilusti, ei tankkauksille ole juurikaan tarvetta.  Tankkaus ei kuitenkaan ole mikään mättöpäivä ja yleensä silloinkin ne makrot on rajalliset eli et saa syödä snickerssiä tai fazerin sinistä. Tankkauksilla on ihan oikea merkityskin ja se on täyttää lihaksia, mättöpäivä on sitten taas tuottaa mielihyvää sinne korvien väliin.
Lihaksia ei tankata suklaalla tai rasvaisilla jäätelöillä vaan hiilarilla, joka on mahdollisimman nopeasti imeytyvää. Itselläni se ainakin tarkoittaa sitä että tulee myös nopeasti nälkä, vaikka on juuri suuren määrän "ruokaa" napaansa tunkenut.

Tankkaus, Bulkkaaminen, offseason on kivoja sanoja, jotka on tulleet salimaailmaan tämän fitneksen suosion myötä. Instagramissa on #bulkkipossuja, #tankkausmättöjä #salikissa #fitness ja #offseason fitness-muijia. Kilpaileminen ei (välttämättä) liity mitenkään näihin #hästägeihin.


Kurkkasin tilastokeskuksesta ja suomessa oli 2014 vuoden lopussa 505103 naishenkilöä, jotka olivat  20-34 vuotiaita. Tästä sitten arvioin että lisenssejä on ehkä ostettu joku 1000 kpl (en ole tarkistanut) ja joista arvioin että 60% on naisten lunastamia. Se tekee 600 naista ja kun laskee kuinka monta % tuostaa reilusta puolesta miljoonasta on sitten niitä #fitnessmuijia se ei tee edes yhtä prosenttia. 0.1%.

Että sitten kun katselette niitä fitness kuvia ja kovasti haluaisitte kuulua samaan jengiin niin muistakaa että fitness-muijat on vähemmistöä. 
Mariah Kari photo.


Alun kysymys, kuinka voit olla ilman herkkuja niin pitkän aikaa?

Toki riippuu mikä on kenellekin pitkä aika, mutta jos joskus on ollut dietillä 25+ viikkoa niin se 10+ viikkoa ei tunnu missään.
Jos et ajattele kuin urheilija, silloin varmasti tuntuu että luovut jostain. Jos terassi ja mäkkäri saa sut itkemään, ettet pääse sinne, silloin sun pitää varmaan olla terassilla tai karkkihyllyllä kuin valmistautumassa kisaan.
Herkut ei lopu maailmasta sillä aikaa kun valmistautuu kisaan, niitä löytyy kyllä kauppojen hyllyiltä sen jälkeenkin.

Vastaus: Kyllä sitä voi.
Ihan sama siis onko tavoitteena kisat vai vähemmän kiereämpi kunto, sen saa kyllä jos haluaa tarpeeksi.
Jjos vaikka keihäänheittäjällä on kisat juhannuksena, veikkaatko että se jättää kisat väliin kun ei pääse juhlimaan?? Tai jos jonkun tutun syntymäpäivät osuu samalle viikonlopulle, kuin kisat?




P.s Oon mä käynyt treenaamassakin.




2 kommenttia:

  1. Siis todella hyvä teksti! Oon sun kanssa täysin samaa mieltä...tosiurheilija ja lajille omistautunut henkilö elää urheilun ehdoilla!! Sulla on kiva blogi ja kirjotat mielenkiintosista jutuista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Kiitos paljon :D Kyllä se omistautumista vaatii oli asia mikä tahansa, ettei sitä juurikaan voi puolihuolimattomasti asioita tehdäkään. Monesti meihin hiipii se mukavuudenhalu ja silloin se sinnikkyys ja tahto punnitaan. Mukavaa kesää sulle.

      Poista