keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Laiska keho tarvitsee oikeanlaista treeniä?





Ihminen ja meidän kehomme on pohjimmiltaan laiskaa tyyppiä, se yrittää mennä aina sieltä missä aita on matalin. Teet harjoituksia salilla ja varsinkin alussa suurin osa liikkeistä on raskaita ja pienien painojen heiluttelukin tuntuu epämukalta. Lihaksissa kivistää sekä polttelee, koska verta pakkaantuu harjoitettavaan lihakseen niin paljon että se ei enää jaksaisi yhtään enempää.
Keho lähettää signaaleja aivoille ja käskee lopettamaan sillä ollaan jo hieman epämukavuus alueella. Kroppa ei haluaisi tehdä enää yhtään toistoa, mutta teet kuitenkin pari toistoa vielä, sillä se on merkki jolloin työ lihaksessa vasta alkaakin ja kehittyy.
Keho vahvistuu, mutta vain siksi että seuraavalla kerralla pääsee helppommalla.  Jos menet salille tekemään uutta harjoitusta, ei sen tarvitsisi tehdä niin paljon töitä.


Lihakset vahvistuvat  siis siksi, että seuraavalla kerralla työn tekeminen ei olisi hankalaa tai epämukavaa. Monet harjoittelevat mukavuusalueella, koska se nyt vaan tuntuu paskalle irvistää tai että hikikarpalot  valuvat otsaa ja selkää pitkin.
Jos haluat kehittyä on sinun lopettava mukavuusalueella harjoittelu välittömästi!!!
Mene epämukavuusaluulle. Sinun ei tarvitse näyttää kivalle kun harjoittelet ja naama saa punoittaa, harjoituksen jälkeen pitää vähän kiroilla ja ottaa happea + se pitää tehdä uudelleen.


Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että painojen kanssa pitää riehua päättömänä ja tehdä tyhmiä vetoja, kuten nostaa liikaa painoja tekniikasta välittämättä.
100kg hauiskääntö scotti penkissä on varmasti liikaa ja se painojen määrä ei kerro yhtään mitään. Jos kyykkysi muistuttaa vain pientä niiaamista on sinulla varmasti liikaa painoa, jos et alemmaksi uskalla mennä, peläten ettet pääse ylös takaisin. Jos pakarat tai hauis ei kasva suurista painoista huolimatta, olisiko aika keskittyä lihakseen ja vähentää painoja??


Treenaatko aina samoilla painoilla ja samoja toistoja? Olisi ehkä syytä kehittää harjoitteluasi ja vaihtaa toistojen määrää ja joko keventää tai lisätä painoja.
Sanotaan että samalla ohjelmalla ei kannata treenata 3 kk pidempää? Samoja liikkeitä voi tehdä, mutta sarjojen pituutta ja painojen määrää kannattaa vaihdella. Kehosi on tottunut ohjelmaasi varsinkin jos et uskalla vaihdella painoja tai harjoittelusi ei ole ollut nousujohteista. Se siis on vahvistunut juurikin sen verran että saat ne tutut toistot ja samat painot nostettua.

Jos ohjelmassasi lukee Prässi 4x12 toistoa ja se tuntuu kevyelle ja haluaisit ehkä lisätä painoa ja koittaa meneekö enemmän, niin tee se ihmeessä. Miksi lopettaa kesken jos on hyvä vire päällä ihan vain sen takia kun ohjelmassa lukee tuo sarjamäärä ja nuo toistot?? Miksi odottaa seuraavaan viikkoon? Ensi viikolla voi olla että sulla ei olekaan ylimääräistä energiaa ja isompien painojen liikuttaminen jää vain haaveeksi.
Liian moni tekee juurikin ne toistot jotka Vaaditaan ei yhtään enempää ja se lepo aika tuijotetaan tyhjyyteen tai omaan kännykkään tai tablettiin...Teet 12 toistoa, jotka ei edes tunnu missään ja sitten "lepäät" 5-10 minuuttia välissä, voitko tuntea lihaskasvusi??? ET etkä voi nähdäkään sitä.

Onko enemmän liikkeitä parempi? Onko ohjelmassasi 12 jalkaliikettä? Salilla menee hiton kauan, jos meinaat tehdä ne kaikki. Eikä varmasti riitä energiaakaan tehdä kaikkia liikkeitä kunnolla saatika loppuun asti tai että kehittyisit niin hyväksi että jokaisessa liikkeessä tapahtuisi jatkuvasti kehitystä.

Harjoitako sitä lihasta mitä sinun kuuluukin harjoittaa? Roikutko ylätaljassa koko kropan painolla ja suurimman työn tekee lonakankoukistajasi ja hauiksesi? Onko selkälihaksesi olleet koskaan kipeät treeniin jälkeen vai onko takaraivossasi kuhmu, kun se osuu lattiaan ylätaljaa tehdessä. Käytätkö enemmän liike-energiaa, kuin lihaksiasi harjoitellessasi? Olisi taas syytä tarkistaa tekniikka ja painojen määrä, mutta onhan se hienoa että saat koko pakan liikkumaan, kun harjoittelet salilla, vai onko?


Entäs jos teetkin kaiken oikein ja silti kroppaasi peittää rasvakerros ja lihaksia ei vain näy eikä tule?
Kurkistus ruokavalioon kannattaa, syötkö liian vähän tai liian paljon?
Usein syödään liikaa kulutukseen nähden ja 3 kertaa viikossa salilla ei vain riitä nostamaan kulutustasi sille tasolle jotta rasvasi sulaisi. Jos taas syöt liian, vähän ei lihaksilla ole tarpeeksi energiaa kasvaakseen. Oravanpyörä on valmis, kun halutaan kaikkea samaan aikaan, lihaksia ja laihtua.
Puntari on hyvä mittari jos et ole sen orja, ota lisäksi valokuvia ja mittoja. Naisilla on tapana katsoa puntariin ja tavoitteena on jokin painolukema. Miehillä taas ajatellaan, että mitä enemmän painaa sen enemmän lihasta on kropassa, vaikka totuus voi olla aivan toinen. Kun rasvaa aletaan polttamaan voi tulla yllätyksenä, kuinka paljon sitä pitääkin polttaa kunnes lihaserottuvuus tulee näkyviin.
Ihminen jolla on jo lihasta jonkin verran näyttää lihaksikkaammalle vaikka päällä olisikin pieni rasvakerros, sillä lihas antaa kropalle muotoja ja takapuolikin näyttää hyvälle vaikka siinä päällä lepääkin rasvakerros.


Äläkä ajattele niin kauhesti sitä mitä sun "pitäisi" saavuttaa vaan sitä mitä olet mahdollisesti jo tehnyt.



Jerita vuosimallia 2000.


Valokuvat by Mariah Kari.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti