lauantai 24. lokakuuta 2015

Mikä on paras ruokavalio tai treeniohjelma?


Mitä enemmän luet ravinnosta, sen varmempi olet että juuri se ruoka mitä suuhusi tunget on hengen vievää kamaa??
Yksi asia on aika varmaa, että henki lähtee kaikilla dieteillä ja ruokavalioilla.

Erilaisia ruokavalioita löytyy pilvin pimein. On autoimmuunitauteihin, älä syö hiilaria, syö hiilaria, elä kasviksilla, ei kasviksia vaan pelkkää lihaa, kuten luolamiehet aikoinaan. Pussikeittoja, vihanneskeittoja, raakaruokaa, kypsää ruokaa, pelkkää luomua, ei viljoja, ei sitä eikä tätä eikä tota. Rasvaa kammotaan ja vältellään kananmunan keltuiaisia, mutta paketin rasvaisia keksejä voi syödä.


Mistä sitten tietää minkä niistä valitsee?
Kokeilemalla.

Järkihän kannattaa säilyttää,  ruokaahan pitää siinä lautasella olla mielummin sen pussikeiton tilalla, jos meinaa elintapojaan muuttaa. Jos aina maanantaisin vaihdat tyyliä, ei se kehosi ehdi sopeutumaan mihinkään ruokavalioon millään tavalla.

Mitä kannattaa tarkkailla sitten kun alloittaa jonkun tietyn ruokavalion?

Varmaan tärkein, että miten sä voit. Oletko väsynyt, vai energinen? Onko maha sekaisin vai eikö mitään tule ulos? Onko nälkä vai täysi olo ja *ituttaako normaalia enemmän vai vähemmän?
Yleensä tuijotetaan vain puntariin ja ollaan valmiita tekemään "kaikensa" sen eteen että lukema laskee, auta armias jos se nousee yhtenä päivänä, jo on piru irti ja haetaan karkkia kaupasta.

Pitääkö se ruoka sitten hakea kaupasta vai tilaatko sen jotain? Onko ruoan valmistus hankalaa ja ehkä yksitoikkoista ja tuleeko mielitekoja? Mielitekoja tulee aina, oli sitten millainen ruokavalio tahansa, tulee myös väsymystä ja vastoinkäymisiä. Syy ei välttämättä ole ruokavaliossasi vaan jossain muussa.





Toiset kyllästyy ruokaansa viikossa, toiset taas voi syödä samaa päivästä toiseen ilman oksennusrefleksiä. Syötkö ohjeiden mukaan vai päätätkö syötävät ruoat itse? Tärkeintä on että pystytkö syömään sitä loppuelämäsi, painonhallinnassa tärkeintä on pitkäjänteisyys ja elämäntapa. Jos taipumus on rakettimaiseen painon nousuun joudut luultavasti tarkkailemaan aina syömisiäsi.
Jos syöt liikaa painosi tulee nousemaan, jos syöt liian vähän ei sinulla ole juurikaan ylimääräistä energiaa ja ruoan vähyys ei välttämättä tue tavoitteitasi, jos olet löytänyt sopiva määrään painosi pysyy paikallaan, putoaa hieman tai pääset ehkä esim. treenatessasi tavoitteisiisi.



Sama pätee myös treenaamisessa. Onko toistojen määrä 3 vai 20 vai jotain siltä väliltä. Jos teetkin 8 toistoa vaikka ohjeistus oli 10, onko kaikki pilalla?
Teetkö aerobista ollenkaan vai tapahtuuko se ennen treeniä, treenin jälkeen vai kenties erillisenä päivänä. Millaista aerobista pitää tehdä, hiittejä, intervallia, tabataa, tasasykkeistä, voi jumalauta kun menee pieni ihminen sekaisin äkkiä, kun pakkotoistolla surffaa ja koittaa maailman tehokkainta ja täydellisintä saliohjelmaa löytää.
Teetkö isoilla painoilla vai pienillä? Minkä verran sen pitää tuntua, täytyykö mennä failureen asti joka kerta ja jos ei menekään onko taas kaikki työ turhaa?? Kysellään ohjeita kaikilta ja vaikka on valmentaja niin ei ainakaan tehdä kuten valkku sanoo, koska just yks iso mörkö salilla sanoi, että pitää tehdä ykkösiä ja isoilla painoilla. Aerobista ei saa tehä, tulee kataboliaa ja pitää ajaa mäkkärin kautta kotiin, että palautuu.

Miten tietää mikä on se oikea??

Kokeilemalla. Mielummin useamman viikon kerrallaan, eikä vaihda ohjelmaa joka viikko. Joskus treenaat kovaa ja joskus vähemmän kovaa.
Kovaa treenaaminen rinnastetaan usein siihen, että on isot painot. Kovaa= ihan helvetisti painoa ja mielummin huonolla tekniikalla. Ohjatessani olen kysynyt asiakkailta esimmerkiksi tiedätkö missä on ojentajalihas tai takaolkapää, yleensä  vastaus on: en tiedä.
Moni tietää missä on hauis ja rintalihas, yllätys.


Monia lajeja tuetaan lihaskuntoharjoitteilla. On eri asia olla voimannostaja, painonnostaja, kehonrakentaja, juoksija, uimari, tanssija jne.
On eri asia olla aloittelija tai vuosia harjoitellut yksilö. Tosin vaikka onkin käynyt salilla, se ei tarkoita, että siellä harjoittelisi oikein tai saa tuloksia aikaan. Jokainen voi oppia aina jotain uutta ja ohjausta kannattaa ottaa, sillä kehittymättömyytesi voi olla pienistä asioista kiinni.

Miten sinä treenaat ja miten oot löytänyt oman tyylisi treeni- ja ruokavalioviidakossa vai oletko muuten vaan metsässä?






1 kommentti:

  1. Mä olen löytänyt oman tapani treenata ja syödä vähän vahingossa ;) Eli sun kautta :)

    Parhaita treenihommia on salilla käyminen, kävelylenkit ja sit sellainen vahingossa liikkuminen, eli keväästä syksyyn pesistreenit ;) Salilla on ihanaa, kun voi pullistella menemään ja siellä siinä treenissä tulee sellainen tekemisen meininki! Kävelylenkeillä taas on kiva tyhjentää päätä, mietiskellä asioita ja asetella palikoita oikeaan järjestykseen. Ja pesis - no se on oma lukunsa ;) Siellä on hyvä porukka ja hauska meininki ja hikoiltua tulee ihan vahingossa! :)

    Ruokavalioviidakon monia vaihtoehtoja mä en ole kunnolla koskaan edes kokeillut... Nojoo, joskus vähän Nutrilett -patukoita ja -pusseja, mutta ei mitenkään täysipäiväisesti, vaan muun ruuan ohella. Olen kuitenkin todennut, että mulla on jalo taito syödä, joten ihan oikeasti pureskeltavaa syömistä pitää olla, eikä mitään keittoja tai juotavia litkuja. Nyt vaan on vaihdettu sitä, mitä syödään ja sitä riittää, kun valitsee oikein :)

    Ymmärrän, jos terveydellisistä syistä pitää saada nopeasti painoa alas ja silloin käytetään pussikeittoja jne, mutta sekin varmaan tehdään sitten "valvotusti" ja järkevästi lisätään sitä normaalia ruokaa, jotta opitaan sitäkin syömään. Mutta vähän silti kyseenalaistan noita pikadiettejä, sillä mullakin on ollut reilusti pudotettavaa ja vielä on kiloja, joista haluan luopua, mutta ei siihen mitään vippaskonsteja ole. Pitkällä ajalla ne kilot on kertyneet, niin eikö niistä olisi syytä luopua järkevästi, tasaiseen tahtiin, jotta ne pysyy oikeasti poissa? :)

    VastaaPoista