maanantai 19. lokakuuta 2015

Milloin on hyvä aika aloittaa..




Laihduttaminen?

Kesällä ei voi, on kesä.
Kyllähän te tiedätte, mökillä on kiva grillata, juhannuksena pitää juoda viinaa. Paljon on muitakin juhlia, häitä, ristiäisiä, synttäreitä, tupareita, vappu, juhannus, loma jne.
Ei siis kesällä.
Syksyllä? Olisi kyllä syyslomaa, duunissa pikkujouluja ( ne alkavat jo lokakuussa) Ei pysty, koska ruokaa on tarjolla ja ilmaista juotavaa.
Talvella, ehkä, ei silloin ole muutakaan tekemistä? Ei sittenkään, joulusuklaat tuli kauppoihin lokakuussa. Pikkujoulut, joulu, uusivuosi ovat ainakin on pakollisia: ahda itsesi täyteen ja kulauta alkoholilla alas juhlia.

Keväällä viimeistään aloitan.. Hetkinen, taitaa olla talviloma, pääsiäinen ja kyllä pääsiäsenä suklaata pitää saada ja reilusti mielummin? Sitten onkin jo vappu.

Jos ei ole mitään erikoista tehdään siitä erikoista, leffassa täytyy saada karkkia ja poppareita, kaverilla  syödään pullaa, lapsilla tai kummilapsilla on synttäreitä,  voileipäkakkuakin haluat syödä. Viikonloppusinhan pitää ottaa rennosti, vaikka sipsipussin, pizzan ja kutosen paikilla kaljaa.

Maanantaina? Jos maanantaina aloitat niin perjantaina se yleensä jo loppuu.

Koskaan ei ole hyvä aika aloittaa  diettiä, eihän? Syitä löytyy kyllä enemmän sille ettet aloita, kuin sille että aloitat?

Mitäs jos ne muutamat juhlat juhlit kyllä ihan normaalisti, muuten kyllä noudattaisit siistimpää linjaa ruokailuissa? Onko joka viikonloppu pakko päästä dokaamaan? Onko joka viikko pakko syödä sitä epäterveellistä ruokaa? Jos vastauksesi on kyllä et tule luultavammin ikinä pudottamaan painoasi.

Jos nyt odottelet uuteen vuoteen asti sinulla menee hukkaan monta päivää, jolloin voisit syödä siistimmin. Ajatellaan vaikka että tulossa  olisi mm. Pikkujoulut, joulu ja uusi vuosi. Jouluun voisi lisätä yhden päivän ja pikkujouluihin toisen. Siinä olisi siis 5 vapaampaa syöntipäivää, mitäs voisit saada aikaan niinä 69 muuna päivänä??? Onko tosiaa, että ruokavaliota ei kannata korjata noiden VIIDEN päivän takia?


Dietti on yleensä aloituspäivä ja se loppuu jossan vaiheessa. Jospa tekisitkin elämäntapamuutoksen, johon kuuluu kuitenkin joustoa ruokavaliossa tarvittaessa. Se ei tarkoita että saisit joka viikonloppu syödä hillittömät määrät ruokaa ja juoda monta pulloa alkoholia. Se tarkoittaa tasapainoa ruokailussa ja liikunnassa. Huomaat pian, että kehosi toimii paremmin, nukut sikeämmin ja farkut ei purista enää vyötäröltä. Hiljaa hyvä tulee ja maltilla kannattaa edetä, sillä mikään ei tule helposti ja niiden eteen on tehtävä kovasti töitä.

Jos pystyt elämään muutaman viikon pussikeitoilla, kyllä sä pystyt syömään siististi ihan tavallista ruokaakin, ilman nälkää ja huomattavasti pidempään. Miksi paastota ja kärsiä kun painon saa helpomminkin putoamaan?

Mitä sitten pitää olla kohdillaa että voit aloittaa painonpudottamisen tai elämäntapamuutoksen?

Motivaatio.
Meillä jokaisella tulee sellaisia hetkiä, kun se ei vain kauheasti kiinnosta ja motivaatio on hetkellisesti hukassa. Pitää miettiä miksi aloittaa tai aloitti, mihin on päässyt ja mikä onkaan se tavoite mihin tähtää. Jos ei tykkää käydä salilla, etsi jokin toinen liikuntamuoto. Salilla käyminen tosin vahvistaa lihaksia ja muokkaa kehoa, sekä saa näyttämään sen kiinteämmältä. Aerobinen taas ei lihaskuntoa nosta eikä juurikaan muokkaa kehoa samalla tavalla kun punttijumppa. Kehosta lähtee usein pelkällä aerobisella niin rasvaa kuin lihastakin ja se ei auta näyttämään yhtään kiintämmältä tai jäntevämmältä. Aerobinen kunto kohoaa, mutta lihaskunto ei.

Tavoite.
Se on hyvä olla, sillä joillekin sellainen, "katsellaan" meininki ei sovi. Oli se tavoite mikä tahansa, se kannattaa tehdä pienin askelin, eikä heti tavoitella esim. sitä 4 kg viikossa tahtia.

Tuki.

Oli se tuki sitten ystävä, valmentaja tai ryhmä on kotona myös  oltava kiinnostusta uusia elämäntapojasi kohtaan. Jos tapana on  raahata kotiin naposteltavaa viikonloppuisin, auttaa suuresti jos siellä kotona muutkaan eivät sitä harrasta, ainakaan suurissa määrissä. Mikään ei ole raivostuttavampaa, kuin se että muut ympärillä eivät usko sinun (tälläkään kertaa) pystyvän siihen. Tuputtavat ruokaa tai herkkuja sanoen että ei se yksi pulla haittaa. Tärkeintä on kuitenkin se, mitä olet päättänyt, eikä se mitä muut ajattelevat sinusta. Teet sen kuitenkin itsellesi, etkä kenellekkään muulle.


Kuinka ne kalorit sitten sujahtavat kehoosi,vaikkei syö mitään?

Jos päivittäin syöt töissä kahvitunnilla kanelipullan, se tuo lisää kaloreita päivääsi n. 143 kaloria (riippuen pullasta)  kun se tapahttuu x5 tarkoittaa se 715 kaloria extraa viikossa, arkena.

Noin 45 minuutin kävelylenkki kuluttaa n. 65 kiloisella henkilöllä 150 kaloria?? Se tarkoittaa  viittä lenkkiä, että saat kanelipullat kulutettua. Silloin olet vasta +/- tilanteessa. Jotta keho polttaa rasvaa on  oltava ruokavaliossa pakkasen puolella.
Entäs kourallinen pähkinöitä? Niitä tulee todella helposti syötyä suuriakin määriä ihan huomaatta. Se että jokin ruoka on terveellistä, ei tarkoita että sitä voisi syödä ilman omantunnon tuskia.
Kourallinen pähkinöitä on noin 45g ja niissä on kaloreita n, 258.

Nämä tällaiset napostelut ovat asioita, jotka katoavat muistista, kuin pieru saharaan, kun ne on nielaistu. Joidenkin mielestä vain lämmin ruoka lihottaa ja karkkihan ei ole ruokaa, eikä lämmintä. Sitä kuvittelee syövänsä vähemmän, kuin syökään ja aika harvalla lihominen tapahtuu syömättä tai juomatta.
Keksipaketissa on paljon energiaa ja 5-10 keksin sisäänsä imuroiminen tuo 335- 670 kaloria lisää. Ne vielä tulee syötyä ihan huomaamatta.
Sitten on niitä tapoja, katsellaan telkkaria ja pitää syödä jotain samalla. Tässäkin se että on totuttu syömään sitä energiatiheää ja ravinneköyhää ruokaa samalla. Nälkä ei ole, mutta pitää saada kädelle tehtävää sen kahden tunnin ajan, jota elokuvaa katsellaan.

Jos mietit että miksi, niin mietipä miksipä ei. Ei ole vain ON tai OFF tapaa ajatella, ruokavalioissa ja dieteillä varsinkin kiellot ei auta ja mieliteot käy todella vahvoiksi ja selkäranka ei vain aina tule kestämään. Jos ei kestä, ei kannata pilata jo hyvin alkanutta starttia lyömällä kunnolla läskiksi yhden epäonnisen syömisen takia.
Hyvin kun on syönyt kannattaa käyttää sekin extra energia hyödyksi vaikka urheilemalla, jolloin kehokin jaksaa paremmin.

Alkasiko tammikuu jo sittenkin nyt?

Sitten on tietenkin ne ihmiset joiden ei tarvitsisi laihduttaa vaan hiedän pitäisi syödä enemmän, se onkin ihan eri tarina se.


















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti