tiistai 3. marraskuuta 2015

Mieliteot ja miten ne voi syntyä.

Kaikilla on mielitekoja ja osa meistä osaa käsitellä  ne niin, että sijoittaa "herkuttelut" viikottaiseen ruokailuun (Cheat meal) Toisille nälkäisenä kauppaan meno on yhtä helvettiä ja viimeistään kassajonossa tulee suklaapatukat mukaan ja syöt ne jo autossa ennen kuin ehdit pois parkkipaikalta.
On tehty tutkimuksia mieliteoista, mutta ei ole voitu suoraan osoittaa mistä ne johtuisivat tai miten niitä voisi estää. Osittain on voitu selittää mistä ne voisi johtua ja moni varmaan tietää juuri tuon yllä mainitsemani älä mene kauppaan nälkäisenä?? Aina sekään ei ole mahdollista.


Syitä mieliteoille voi olla:
Liian rajoittava ruokavalio, jolloin joidenkin ravintoaineiden vähyys ruokavaliossasi saa sinut himoitsemaan tietynlaisia ruokia.  Tai sitten olet tottunut aikaisemmin syömään roskaruokaa ja se yksinkertaisesti vain huutaa nimeäsi. Aina kun menet jonkin pikaruokalan ohi, herahtaa vesi kielellesi.

Yksinkertainen selitys näille voi löytyä, että nuku tarpeeksi, juo vettä enemmän ja et aja sen himoja herättävän puljun ohi autollasi, vaikka sinne olisi helppo kurvata matkalla kotiin tai harkkoihin.

Pitää oppia tunnistamaan mikä nämä mieliteot laukaisee ja opit käsittelemään niitä oikealla tavalla.


Ulkoiset ärsykkeet

Mainoksia joka tuutista. Avaat radion, TV:n ja kadulla mainoksia joka puolella. Mainostajat koittavat herätellä mielitekojasi ja saada sinut ostamaan heidän tuotteitaan. Olet varmaan nähnyt tv.ssä jonkun mainoksen ja alkanut miettimään että miltä se maistuisi ja kun menet kauppaan haluat ostaa sitä seuraavalla kerralla. Usein se kotisohvalla nähnyt mainos kuitenkin unohtuu ja et muista sitä enää kaupassa, ellet sitten näe sitä juuri siinä hyllyssä ja mainoksen tuoma fiilis palaa mieleesi... EIKUN KÄRRYYN.

Mites tuoksut kaupassa? Ihana tuore leipä, grillattu broileri, irtokarkkien tuoksu? Oletko mennyt salaattiosaston ohi ja alkanut himoitsemaan porkkanaa?? Epäilen :D
Kävelet kadulla hampurilaisravintolan ohitse, mahasi kurnii jo valmiiksi vaikka olet menossa kauppaan hakemaan fiksuja eväitä, miten käy? Menetkö kauppaan vai kurvaatko sisälle? Jos jatkat matkaa kauppaan niin et ole vielä voittaja, sillä lihaosastolla kalat ja muut tuotteet on aseteltu nätisti ja valmiit majoneesi salaatitkin näyttää niin hyviltä. Entäs vastaleivotut pasteijat ja berliinin munkit?
Onhan siellä se salaattibaari, mutta....

Äänetkin aiheuttavat mielitekoja. Mikron piippaus työpaikalla + tuoksu. Karkkipaperin tai patukan kääreen rapistelu, joku syö sipsejä.

Oma kukkakaali/parsakaalisi ei kyllä aiheuta samoja reaktoita työpaikalla niitä mikrottaessasi, mutta se naapurin lihapiirakka kylläkin. Alat välittömästi haluamaan sitä, vaikket edes tykkää kyseisestä ruoasta.

Miten näitä ärsykkeitä voi hallita?

Yksinkertaisesti voisit tietenkin laittaa tv:n ja radion kiinni,(kulkea simälapuissa ja korvatulpissa) mutta mainoksia on muuallakin. Netissä sivujen laidat täyttyvät mainoksista, kännykän selaimessakin on mainoksia.

1. Keskitä ajatuksesi jonnekin muualle. Soita kaverille (älä tekstaa) lähde kävelylle,  lue, laita musiikkia soimaan. Kun huomaat että mieliteko tekee tuloaa harhauta sitä tekemällä jotain muuta.

2. Huijaa itseäsi. Syö jotain vähemmän kaloripitoisempaa herkkua, leivo itse suklaakakkua ja saat vähemmän kaloreita ja voit syödä sen paremmalla mielellä. Jos sinulta lähtee helposti syöminen lapasesta älä osta kotiin mitään herkkuja, sillä niin syvää kaappia ei olekaan, ettetkö sitä sieltä kaivaisi esiin "hädän"hetkellä.

3. Syö purkkaa, aivosi luulevat että syöt jotain muuta.

4. Syö vain vähän sitä mitä mielesi tekee, ei siis koko paketillista keksiä. Pieni jäätelö, tikkari tai pari palaa suklaata ja jätä se siihen. Tämä vaatii tosin hyvää itsekuria, mutta helpottaa suuresti jos et osta maxi kokoista pakettia tai suurinta suklaapatukkaa.


Tunnepohjaiset ärsykkeet

Mainostajat tietävät nämä myös ja myyvät tuotteitaan tunnepohjaisesti. Iloiset perheet ravintoloissa ja onnellinen ihminen kun hän saa itselleen jonkin tuotteen. Vetoavat  tunteisiin ja muistoihin, sekä kertovat miksi juuri sinun täytyy saada sitä mikä ikinä he ovatkaan myymässä.

Yleisimmät tunnepohjaiset ärsykkeet
1. Stressi
Kiire töissä, paha mieli, jännittää? Jos näissä tilanteissa palkitset itesi jollain ruoalla, opetat itsesi haluamaan niitä aina kun stressaava tilanne tulee.  Karkkipussin himo voi kestää jopa 24 h stressaavan tilanteen jälkeen.

2.Muistot
Kun olit lapsi saitko sairaana ollessasi esimerkiksi jäätelöä tai jaffaa? Olitko kenties satuttanut itsesi ja sait jotain syötävää unohtaaksesi kivun? Saatat aikuisena kaivata näitä herkkuja kun kaipaat lohdutusta.

3.Syyllisyyden tai häpeän tunne/ lohduttautuminen
Nolasitko itsesi totaalisesti tai söitkö jotain mitä ei olisi pitänyt? Ajatuksena voi olla, että ihan sama pilallahan tämä dietti on jo muutenkin, joten miksipä ei sitten söisi lisää. Oliko huono päivä tai viikko, mikäpäs muu kuin paketillinen jäätelöä auttaa suruun kuin suruun??


Miten päästä eroon tunnesyömisestä tai hallita sitä?

Niistä eroon pääseminen tai tiedostaminen voi olla hankalaa, sillä ne on yleensä syvällä sisimmässäsi ja pitkältä ajalta opittuja asioita. Et ehkä pääse niistä kokonaan eroon, mutta tiedostaminen on jo hyvä askel etenpäin välttääksesi tunnesyömistä. Vaikka tekisi mieli syödä jossain tilanteessa lohduttaaksesi itseäsi, mieti miten muuten voisit toimia?
Onko ruokavaliosi ehkä liian tiukka ja voisitko ehkä sallia itsellesi välillä palan kakkua, jolloin siitä ei tulisi kiellettyä vaan sallisit itsellesi välillä muutakin, kuin "puhdasta" ruokaa.
Vai onko elämässäsi liikaa vastoinkäymisiä, jotka aiheittavat tunnesyömistä? Mieti syitä mitkä laukaisee syömisen ja koita eliminoida syiden aiheuttajat, voisiko vastoinkäymisiä kohdata muutenkin kuin syömällä?

Biologiset ärsykkeet

Jos ennen söit kontrolloimattomasti ja alat syömään enemmän tietoisesti (paremmin) on normaalia että sinulle tulee mielitekoja, vanhoista tavoista pääseminen vaatii paljon töitä ja itsensä tuntemusta.
Oletko varma, että saat kaikki tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit syömästäsi ruoasta? Jos mieliteot eivät johdu tunnepohjaisista syistä tai ulkoisista ärsykkeistä ne voivat johtua Biologisista syistä, varsinkin jos olet treenin jälkeen nälkäinen tai ruokailujesi väli venähtää pitkäksi.

1. Verensokeri
Verensokeri laskee jos edellisestä ruokailustasi on jo tovi, sinun alkaa tehdä mieli makeaa, jotta saisit verensokerisi nousuun ja nopeasti energiaa. Tämä voi johtaa siihen, että vaikka kotona odottaa ruoka, saatat kurvata kaupan kautta hakemaan jotain helpostusta nälkääsi ja mitä luultavammin valinnat ei ole sieltä parhaimmasta päästä.

2. Väsymys
Jos olet nukkunut huonosti, sinun alkaa mahdollisesti tekemään mieli jotain makeaa päivän aikana.

3. Ravitsemukselliset puutokset.
Jos ruokavaliostasi puuttuu esimerkiksi magneesiumia, saattaa se aiheuttaa suklaan himoa. Harvinaisempi himo joka aiheuttaa mielitekoja laastiin, jäähän tai saveen kutsutaan Picaksi(harvinainen ilmiö) ja johtuu raudan puutteesta.

4. Nestehukka.
Jos kehossasi ei ole tarpeeksi nestettä, se voi tulkita sen tarpeen näläksi ja syötkin enemmän mitä sinun tarvitsisi, kun oikeasti tarvitsisitkin vain vettä.

5. Hiilari "överit"
Jos ruokavaliossasi on enemmän hiilihydraatteja ja vielä nopeita sellaisia, huomaan että vaikka syöt itsesi täyteen on sinulla pian nälkä uudelleen.  Syö jokaisella aterialla myös proteiineja, hyviä rasvoja ja hyvä laatuistu kuitua sisältävää hiilihydraattia jolloin nälkäsi pysyy paremmin loitolla.


Miten vaikuttaa näihin?

Nuku enemmän, helpommin sanottu kuin tehty. Kahdeksan tunnin unet olisi täydellistä, jotkut tarvitsevat enemmän ja toiset vähemmän. Pidä nukkumisympäristö myös levollisena, ei tv:tä tabletteja, puhelimia sänkyyn. Hanki pimennysverhot tarvittaessa ja vaihda petivaatteet tarpeeksi usein ja tuuleta makuuhuonetta ennen nukkumaan menoa.


Syö ruokaa tasaisin välein päivällä, äläkä skippaa aterioita. Aterioiden väliin jättämisellä, et luultavasti saa painoa pudotettua vaan se ajaa sinua syömään enemmän myöhemmin kun saat ruokaa käsiisi.

Juo vettä, EI KAHVIA tai limuja. Jos pelkkä vesi ei maistu juo vaikka kivennäisvettä, mutta kehosi tarvitsee nestettä 2-4 litraa päivässä, riippuen henkilöstä.  Jos sinulle tulee mielitekoja, juo pari lasilllista vettä ja odottele 10 minuuttia.

Jos et halua luopua kokonaan herkuttelusta salli itsellesi muutama pala suklaata, laita esim. nutellaa (ei koko purkkia) riisikakun päälle tai banaania niin saat makeutta, jos sitä kaipaat.  Koita korvata haluamasi tuotteet mahdollisimman terveellisellä vaihtoehdolla.



Tasapainoa ennenkaikkea, jos kiellät itseltäsi kaiken alkaa sinun mitä luultavammin juuri sitä tekemään mieli. Aluksi on kuitenkikn hyvä olla muutamia viikkoja ilman ns. herkkuja sillä muuten  jos et pysy ruokavaliossasi, etkä näe muutoksia joita olet kaivannut. Jos napsit herkun silloin tällöin ja tämä tapahtuu joka päivä ja huomaamatta saatat viikon aikana syödä reilustikikn enemmän mitä sinun piti ja voit olla varma ettet et huomaa mitään muutoksia ja kaikki tuntuu turhalta? Silloin luovuttaminen käy taas helposti mielessä.
Maltti on valttia ja tämäkin vaatii pitkäjänteisyyttä, muutokset eivät tapahdu viikossa tai edes kuukaudessa.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti