keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Myytinmurtaja iskee.

Polttaako rasvaa paremmin tyhjällä mahalla vai meneekö aamupalan jälkeinen treeni rasvanpoltollisesti hukkaan?

Itse en usko että on kovinkaan merkittävää eroa tekeekö lenkin aamupalan jälkeen vai ennen. Kokonaismäärä mielestäni ratkaisee, jos aamulla teet treeniä tyhjällä vatsalla, mutta sitten kuitenkin päivän mittaan olet reiusti kaloreinesi plussan puolella ei se rasva taida kuitenkaan sieltä kropasta häipyä?

Kasvaako lihas vain 8-10 toistoilla.
Jos treenitekniikkasi on päin mäntyä eikä tuntumaa ole nimeksikään, niin suosittelen ensin nitkuttelemaan niillä pienillä painoilla jotta löydät sen lihaksen. Kyllä suurta kuormaa saa varmasti liikkeelle helpostikin, mutta onko se 50 kilon hauiskääntö sittenkään pelkkä hauis liike jos joutuu voimakkaasti heilumaan saadakseen sen liikeelle? No ei kyllä ole.
Kehon pitää saada uusia ärsykkeitä jotta se pääsee pois siitä mihin se on tottunut, vain muutoksen kautta saat lihaksesi kasvamaan. Vaihda siis toistoja, painoja ja liikkeitä välillä uusien isompien lihaksien toivossa.

Voiko dietillä saada lihasta lisää?
Tämä varmaan osittain on ehkä kiistellyin asia ja kaikkihan haluaa kiristyä ja kasvaa samalla?
Fysiologisesti sen pitäisi kuitenkin mennä niin, että lihas tarvitsee enemmän energiaa kasvaakseen kun taas rasvan pitäisi palaa miinuskaloreilla.
Harhaan voidaan mennä siinä, kun dietillä  lihakset tulevat paremmin esiin ja näyttävät isommilta, kun rasvakerros palaa päältä pois. Fitness kilpailijat näyttävät lavalla "isoilta" vaikka todellisuus on aivan jotain muuta.
Jos takamuksesti näyttää pyöreältä kovan harjottelun tuloksena siellä on lihas kasvanut rasvakerroksen alla ja saa se näyttämään pyöreältä sekä kiinteämmältä. Kun rasvaprosentti on alhainen ei perseestä saa kyllä pyöreää sitten millään, edes Freddyn housuilla.
Jos puristat persposket yhteen ja sinne muodostuu myös rasvakumpuja ei se ole pelkkää lihasta. Tämäkin on varmasti yksilökysymys ja jos olet vasta harjoittelutaipaleen alussa voi kehitystä tapahtua enemmän ensimmäisen 6 kk aikana jos matka sohvaperunasta fitness tähdeksi on alkamassa.
Voimaa saat kyllä lisättyä dietilläkin, mutta se riippuu omista lähtökohdista. Voima ei ole sama kuin lihasmassa.


Antako kehonkoostumusmittaukset tarkan tuloksen.
Ei

Kaikki riippuu kaikesta. Itse olen käynyt mittauksessa viikon välillä, kun ensimmäinen näytti mitä sattuu, dietillä lihaksia oli lähteny kilo tolkulla ja rasvaa tullut enemmän kuin lihasta oli lähtenyt. Peili taas oli erimieltä. Sitten viikon päästä se näytti jo järkevämpää tulosta ja päätin lopettaa mittaamiset kokonaan sillä ei se aiheuttanut muuta kuin mielipahaa.

Mittaukseen vaikuttavat esim. Jos et ole levännyt tarpeeksi ennen mittausta, olet juonut paljon, syönyt edellisenä päivän suolaa joka kerää nestettä. Olet ollut viikonloppuna viihteellä tai nukkunut huonosti ennen mittausta, jos sinulla on kuukautiset tai sinulla on rintaimplantit. Nämä syyt mm. vääristää tuloksia.
Onhan se suuntaa antava, mutta miten päättelet silti sen mihin suuntaan ja kuinka paljon se vääristää?


Pitääkö treenien muistuttaa synnyttämiseen verrattavaa tuskaa?

Synnyttämisestä ei ole kokemusta, mutta ei sen välttämättä tarvitse sellaista olla että taju lähtee ja yrjö lentää. Hieman pahalta se tulee toki tuntua. Jos joku on joskus juossut esim. cooperia niin eihän se mitään mukavaa hölkkää ole? lihas pitää saada väsytetyksi ja kännykkää ei pitäisi pystyä räpläämään treenin aikana saatika että voit vaihtaa kuulumisia sarjaa tehdessäsi. PPP sääntö ei päde salilla. PitääPystyäPuhumaan.
Jos et osaa viedä treeniäsi nextille levelille ota siihen joko PT tai treenikaveri mukaan.



Onko paljon liikkeitä parempi kuin muutama?

Ei
Jos ajattelit käydä salin kaikissa laitteissa treenisi aikana voit olla aika varma, että 4 liikkeen jälkeen treenitehosi alkaa ehtymään, toki olettaen että olet tehnyt ne kuten oppikirjoissa sanotaan.
Jos teet 10 jalkaliikettä niin jätä ne vaikka aluksi puoleen ja tee ne viisi kunnolla vimputtamisen sijaan.


Onko palautusjuomat välttämättömiä treenin jälkeen?

Riippuu mistä roikkuu, jos et pääse syämään n.  45 min- 1 h treenistä voi pienestä palautusjuomasta olla apua, jottei nälkä kasva liian suureksi. Juomat on sellaisessa muodossa, että ne eivät kauaa nälkää pitele ja saat monesti liikaa energiaa(dietillä tarkkana) jos vielä syöt suuren määrän ruokaa palautusjuoman lisäksi. Normaalilla ruoallakin keho palautuu, toki imeytymisessä menee tovi kauemmin kun se sulattelee ne ruoat ensin käyttettävään muotoon, kun taas juoma on jo valmis suoraan toimintaan. Palautus/proteiinijuomissa on myös kaloreita eli ne ei ole "ilmaista" ruokaa vaikka ne ottaakin treenien yhteydessä.


Onko rasvapolttajista mitään hyötyä?

En voi sanoa etteikö niistä olisi mitään hyötyä, ainakin ravinteen valmistaja hyötyy siitä että ostat tuotetta.
Jos käytät jotain burneria tai vihreätee- kapseleita, mitä näitä nyt on. Oletko huomannut pitkän ajan käytön jälkeen enää mitään vaikutusta? Usein toleranssi kasvaa ja sen huomaa varsinkin treeniboosterien käytössä, alussa riittää pienempi annos ja pidemmällä aikavälillä joudut suurentamaan annosta, saadaksesi saman potkun kuin aikaisemmin ennen treeniä.  Jätä siis suosiolla ne kauppaan varsinkin jos ruokavaliossasi on reilusti korjattavaa, sillä se pulla ei sula vaikka purkillisen burneria naamariinsa kaataisitkin.


Voiko rasvaa polttaa paikallisesti?

Monella on jokin paikka joka kerää rasvaa enemmän itseensä kuin toiset kohdat ja usein naiset varsinkin haluavat laihduttaa jaloistaan tai vatsanseudulta.
Kohdenettu rasvanpoltto ei onnistu, vaikka kuinka tekisit vatsoja tai kyykkyjä. Lihas kasvaa pakaran alla ja saa rasvakerroksen näyttämään kiinteämmältä. Vatsalihas on myös lihas, joka kasvaa harjoitellessa ja jos rasva ei pala keskivartalosta se luultavasti "paksuuntuu" koska lihakset kasvavat. Tosin ei nyt tarvitse pelätä, että keskivartalosta tynnyri tulee, sillä lihas kasvaa hitaasti. Keskivartalolla on tärkeä tehvätä esim. selkäkivuissa ja keskivartaloon kuuluu myös selkäpuoli.
Hoitoja joita mainostetaan paikalliseen rasvanpolttoon tehdään yleensä dietin yhteydessä, kaikenmaailman kuppauksiin ja imurullauksiin suositellaan yleensä vähähiilihydraattista ruokavaliota, miksi?
Kun hiilaria jättää vähemmälle, kropasta lähtee nestettä, joka aiheuittaa sen, että paino putoaa.
En ole varma, mutta jos nyt jollain laitteella hinkataa vaikka pakaran aluetta, neste lähtee pakaran lihaksesta, joka aiheuttaa sen että lihas ei kiristä rasvakerrosta ihoa vasten, joten selluliitti näyttää vähentyneen.  En myöskään usko että rasvasolu poistuu kehosta, se vain kutistuu kuten normaalistikin laihduttaessa.  Rasvaa toki poistuu kehosta, kun laihdutetaan, mutta rasvasolu ei sieltä häviä.



Järjenkäyttö on sallittua.
Lihakset kasvaa harjoitellessa ja aikaa tarvitaan.
Rasvaa palaa, mutta siihenkin tarvitaan aikaa ja malttia, ihmeitä ei tapahdu hetkessä.
Jos olet hankkinut kroppaasi ylimääräistä rasvamassaa vuosi tai kymmeniä vuosia, voit olla aika varma, ettei se lähde tunnin käsittelyssä minnekään.
Se on nyt vaan faktaa että mikään ei tule helpolla tai ilmaiseksi.















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti