sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Viikko 12


Rakas minusta on tullut pullukka :D

Tähän viikkoon ei montaa treeniä mahdu, mutta töitä sitäkin enemmän ja muuta hässäkkää.
Olen tällä viikolla tehnyt ainakin selkää, käsiä, olkapäitä ja jalkoja. Munaa enf kauheasti syönyt, pari pientä tuli vedettyä pääsiäisen kunniaksi.





Tarkoitus onkin ollut pitää kevyttä/ lepoa tää viikko, mutta luulen että vaikka treenian kannalta mennäänkin kevyissä tunnelmissa ja pienissä määrissä, ei sitten tuo lisääntynyt työn määrä kuitenkaan aja samaa asiaa kuin jos oikeasti lepäisin.

Hyvä vaihtoehto mavelle. Ei tunnu alaselässä jos siellä vikoja tuppaa olemaan, tosin tähän ei
voi lastata kovin paljon painoa, mutta tällä saa pakarat tulille. Pienet levypainot, koska muuten et pääse
tarpeeksi alas kyykkyyn.


Monestihan sitä vähätellään levon merkitystä ja jos ei olla käyty kahteen päivään salilla, mutta työpäivät ovat sitten sitäkin pidempiä, ajatellaan usein että kroppa olisi jotenkin levännyt. Tuohon päälle vielä seitinohuet yöunet ja arjen muut haasteet, voit olla aika varma että kroppa, mielestä puhumattakaan ei ole juurikaan palautunut.

Yleensähän se on helpommin sanottu kuin tehty, että lepää enemmän ja mene aikaiseimmin nukkumaan.

Mitenkä lepoa voisi lisätä omaan arkeen??
Ensin kannattaa vaikka kirjata ylös päivän mittaan mitä puuhailee, sellainen aktiivisuus päiväkirja.
Tämä usein auttaa siihenkin vaivaan kun sanotaa että ei mulla ole aikaa siihen tai tähän. Tämän avulla huomaat missä arjessasi on aikasyöppöjä. Voisin vaikka veikata että tv:n katselu ja netissä surffailu on monella se syöppöjen syöppö.

Itse olen esimerkiksi poistanut puhelimesta Facebookin messengerin ja aloitussivulta koko facebookin. Jos siihen tulee ilmoitus, en voi vastustaa kiusausta että katsoisin mikä siellä on ja huomaamatta menee vartti tai kaksi sitä näpertäessä. Messenger taas on poissa sen takia että ihan tekstiviestit ja what's upit saa riittää.
Esimerkiksi samaa keskustelua jonkun ihmisen kanssa käydään noissa kaikissa viestittely muodoissa.
Jos saan viestin facabookissa katselen sen vasta kotona. Aikasyöppö on siis osittain poistettu mun elämästä.

Jokainenhan toki tekee sellaisia asioita joista nauttii ja tykkää, mutta jos aikaa ei tunnu riittävän  mihinkään, suosittelen hieman kirjaamaan niitä päivän askareita ylös. Toki toisilla tuntuu aina olevan hitokseen kiiren ja ei mitään ehdi tekemään, mutta monella se kiire on usein itse aiheutettua (huomaamattaan) ja sitä aikaa saattaakin löytyä käyttöön kun tekemisiään tarkastelee.


Mitä lepo tai kevyempi harjoittelu tekee kropalle??

1. Unenlaatu paranee, eli nukut syvemmin ilman turhaa pyörimistä sängyssä.
2. Olet aamulla virkeämpi, sekä koko päivän ja asioiden teko ei tunnu haasteelliselta.
3. Ei vituta niin paljon, tää on yks merkki väsymyksestä, että KAIKKI asiat ottaa päähän. Naapuri on parkkeerannut autonsa erilailla tai aurinko paistaa silmään, et siis osaa nauttia vaikka tuosta kevät auringosta joka välillä paistelee vaan sekin saa sut vihaiseksi.
Kenenkään ei edes tarvitse sanoa mitään, pelkkä katsekin riittää saamaan sut raivon partaalle.
Kärsivällisyyttä ei ole, se ei kuulu sinun sanavarastoon ja omasta mielestä kaikki on sinua vastaan.
Niin ja jos nyt päätät että menet aikaisemmin nukkumaan ei sitten kaksi yötä riitä mihinkään jos olet nukkunut todella vähän jo pidemmän aikaa. Koitapa pari viikkoa ensin, kunnes heität hanskat tiskiin.


Jos esim lapsesi kiukuttelee samalla tavalla kuin sinä, mitä teet? 1. Annat sille ruokaa tai 2. laitat sen nukkumaan... sama pätee meihin aikuisiinkin.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti