torstai 16. helmikuuta 2017

Miten pysyä kunnossa ympäri vuoden.









Yksinkertainen vastaus on että harrastaa liikuntaa säännöllisesti, sekä liikuntaakin tärkeämpää on se mitä sinne suuhunsa laittaa ympäri vuoden.


Syöminen.
Jos olet saavuttanut tavoitteesi, et tosiaan voi lähteä syömään kaikkia niitä mitä sinun on tehnyt mieli tuona aikana, kun olet ollut tarkemmalla ruokavaliolla. Sinun tulee edelleen syödä kulutuksen ja tavoitteesi mukaan. Välillä voit poiketa ja syödä enemmän, mutta usein  ajattellaan, että voidaan syödä koko viikonloppu jotain extraa. Ensin pienestä määrästä kasvaakin isompi ja sitten se alkaakin jo näkymään peilissä, puntarissa ja vaatteissa. Se ei ole lihasta vaan usein pelkkää rasvaa.  Säännöllisyys on kaiken a ja o tässäkin asiassa.

Opettele myös itse muodostamaan ruokavaliotasi, jolloin voit niitä mielitekoja toteuttaa kaloreiden antamissa rajoissa.
Toki kaikki ei halua laskea, eikä tarvitsekaan jos on hyvä näppituntuma syömiseen ja omaan kehoonsa, silloin voi mennä rennommin.

Jos et ole vielä saavuttanut tavoitettasi, on sinun vain tehtävä töitä sen eteen niin kauan, että se on saavutettu. Mitä enemmän on muokattavaa kehossasi, sen kauemmin se vie aikaa. Välillä on varmasti huonoja päiviä, viikkoja ja voi olla jopa kuukausiakin, mutta luovuttaa ei kannata, sillä se ei yleensä ainakaan paranna fiilistä.
Vaikka tavoitetta ei oisikaan saavutettu, voit välillä syödä jotain muutakin kuin ruokavaliossasi olevaa ruokaa, se vaan tapahtuu vielä harvemmin kuin jos olisit tavoitteesi saavuttanut.  Mitä useammin poikkeat, pidemmästi menee tavoitteesi saavuttamiseen.
On seurattava oman tavoitteen saavuttamista monella eri tavalla. Siihen tapaan kuuluu usein: painon punnitseminen, ruokien punnitseminen, kaloreiden laskeminen ja mittojen ottaminen, sekä peiliin katsominen. Pelkkä peiliin katsominen ei valitettavasti riitä, sillä näet itsesi jatkuvasti ja voit tehdä virhe arvioita hyvinkin helposti oman kehosi suhteen.
Jos et punnitse ruokiasi voi olla että syöt liikaa, liian vähän tai sitten oman kulutuksen tasolla. AINA pitää seurata mitä suuhunsa laittaa jos kyseessä on rasvanpoltto, vai haluatko syödä liian vähän ja kadottaa ne vähäiset lihaksetkin kehostasi, rasvan sijaan??
Vaaka on myös monelle peikko, ei haluta käydä siinä, mutta kyllä se usein on välttämätön paha. Naisella varsinkin se tuottaa päänvaivaa ja paino voi heitellä viikossa paljonkin, riippuen vaikka mistä ja aina se ei tarkoita että olisit lihonut tai syönyt yli kaloriesi jos se nousee. Se ei myöskään tarkoita että olisit laihtunut muulta kuin nesteistä jos se laskeekin. Siksi pitää seurata.


Liikkuminen

Jos tavoite on saavutettu suurella määrällä liikuntaa, on liikunnan määrä syytä laskea hiljalleen eikä lopettaa sitä seinään. Paras olisi jos liikunnan määrä pystyttäisiin pitämään maltillisella tasolla, sillä jos tavoitteena ei ole kisalavat vaan ihan oman terveyden edistäminen EI TARVITSE tehdä sitä aerobista joka päivä montaa tuntia kerrallaan. Vähempikin riittää. Tärkeintä on säännöllisyys myös ennen ja jälkeen tavoitteen.
Sama pätee myös siihen jos sinulla on vielä matkaa, älä tee liikaa, sillä se tappaa mielekkyyden. Jos tuntuu että on PAKKO niin ei se yleensä tuota tulosta. Hyvinkin ylipainoisen ei tarvitse edes välttämättä liikkua ollenkaan, mutta saliharjoittelu olisi kuitenkin suotavaa, sillä se kehittää lihaskuntoasi ja näin saat peremmin pidettä lihasmassaa kehossasi. Aerobinen harjoittelu on yksi työväline ja sitä ei tarvitse ottaa mukaan ruokavaliomuutoksen alussa, pelkkä ruokavalio riittää usein alkuun.


Kisadieteissä on syytä tiedostaa, että se kisakunto on vain väliaikaista. Joillekin sinne pääseminen tuottaa enemmän työtä henkisesti kuin fyysisesti ja sieltä pois tulo vasta aiheuttaakin harmaita hiuksia. Harva pystyy olemaan kisakunnossa pidempään, vaikka kuinka haluaisikin.
On turha siis laittaa sosiaaliseen mediaan kuvaa itsestäsi 2 viikkoa kisan jälkeen ja laittaa siihen  hästäg läski tai pullukka, sillä sitä kisaaja ei todellakaan ole.

Kisakuntoon pääseminen on jotain ihan muuta, kuin että vähän laihduttaa. Siinä ei joustoja sallita, jos sulla on nälkä sulla on nälkä ja jos merkittävää kehitystä ei tapahdu usein kiristetään ruuvia lisää ja elämä voi hetkittäin tuntua paskalle ja miettiä että mihin sitä tulikaan taas ryhdyttyä. Kisakunto ei omasta mielestäni ole se että sä olet onnistunut pudottamaan kivasti painoa, vaan se pitäisi vielä lähteä niin että kunto on kireä ei laiha.

Jos painoa pudotetaan terveydellisistä syistä, ei se ole TODELLAKAAN mikään kisadietti, mutta jos tuloksia halutaan kyllä sun tarvitsee tehdä senkin eteen töitä, sinulla tulee olemaan rajoitteita ja rajoja. On syötävä kiposta, kun muut syö lautaselta ja kieltäydyttävä asioista.
Kyllä se ei ole aina helppoa, mutta sen ei tarvitse myöskään olla hankalaa.
Jos ajattelet eteneväsi sillä että katselet vaan sillälailla rennosti mitä teet ja meet salilla jos huvittaa, syöt salaattia jos huvittaa, mutta sallit jäätelön jos on huono päivä, ei tule kuule yhtään mitään muutosta vaan pysyt samana.

Yllätyksenä tuleekin, kuinka se vaatiikiin töitä ja enemmän siellä korvien välissä.


Olisipa laihduttaminen yhtä helppoa kuin syöminen.
Olisipa kunnossa pysyminen yhtä helppoa kuin laihduttaminen.


Kunnossa pysymiseen ei siis ole mitään ihmeellistä kikkaa tai salaisuutta, se on vain ja ainoastaan itsestäsi kiinni ja siitä kuinka paljon VIITSII panostaa.


Onnellisuus ei ole kiloista kiinni, mutta terveys on.







Kuvat Mariah Kari




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti